Használhatok márkaneveket a regényemben?

A minap azt kérdezte egyik kedves blogolvasóm, beleírhatja-e a sci-fi történetébe egy létező cég nevét, illetve megnevezheti-e az általa fejlesztett termékeket. A rövid válasz: igen. Járjuk körbe ezt a témát, pontosan mit szabad – és mit érdemes kerülni, miért!
Nézzük az első kérdést!

Lehet-e egy konkrét cég konkrét termékét a regényben szerepeltetni?

Tudtommal nincsen semmi akadálya annak, hogy ezt megtedd. Gondolj bele, hogy a regényekben életszerű az, hogy leírjuk, hogy a főhős kiszállt az Opel Astrából, evett egy Magnumot, bejelentkezett Facebookra, vagy bement az OBI-ba.
Ezek a márkanevek mutatnak valamit a hőseidről: a kocsi a presztízst, a fagylalt az édes íz szeretetét, a közösségi háló a kötődés igényét, a barkácsbolt a gyakorlatiasságot. Sokkal egyszerűbb elhelyezni a hősödet a szegény-gazdag skálán, ha az autó márkáját (vagy a karórájáét stb.) megemlíted, mintha leírod narrációban vagy más szereplőket beszéltetsz erről. Ugyanis mást gondol az olvasó arról a hősről, aki Astrát vezet, mint aki BMW-t. Épp ilyen különbség, hogy a te szereplőd az OBI-ba vagy az IKEA-ba megy díszpárnáért, egyszerűen azért, mert más a két bolt hangulata még akkor is, ha vannak hasonló termékeik.
A márkanevek, cégnevek, terméknevek olyan többletjelentést hordoznak, amit más szavakkal csak hosszabban tudsz visszaadni, ami körülményeskedéshez vezethet.
Amikor márkanevek használatát fontolgatod, akkor a kérdés, amit tégy fel magadnak, mindig az legyen:

Szükséges ez a részlet a könyvembe?

Hogyan használta a márkaneveket Kucsora Zsolti?

Például fontosabb-e, hogy egy német, közepes méretű autóról van szó, vagy fontosabb lenne azt elmondani, hogy ez piros? Meg kell-e mondanod, hogy Astra a típus? Esetleg szükséges-e tovább pontosítani, mondjuk Astra H Twintop, C20NE motorral? Nos, ha a könyvedben fontosak az autók (mint például Kucsora Zsolti autós kalandregényében), akkor érdemes az átlagosnál több részletet megadni. Ha pedig inkább azt emelnéd ki, hogy egy átlagos családapa parkol, akkor elég annyit írni, hogy egy szürke Opel közeledik.
A lényeg tehát: mindig az írói célodnak megfelelően szerepeltesd a márkaneveket a regényedben!

A termékek neve divatot is teremt!

Amikor egy-egy ilyen terméket, tárgyat, szolgáltatást, céget, filmet, éttermet említesz meg, akkor mindig számolj azzal, hogy ez az adott márkanév hajszálpontosan köthető bizonyos évekhez. Hogy az autós példánál maradjunk, a J Astra 2009-ben új volt, tehát menő. Ha az olvasód 2008-ban vagy 2009-ben olvasott róla, akkor oda volt meg vissza, milyen friss járgányt ül meg a hős. De ha újraolvassa ezt a könyvet ma, akkor már gond van: az Astra új szériája van forgalomban, sőt, lassan ezt is újratervezik a dizájnerek.
Ha bármilyen eseményt, jelenséget, tárgyat pontosan datálsz a könyvedben, akkor az bizony pontosan mutatja a regény idősíkját is. Márpedig mindig az menő, ami vadonatúj (vagy még nem is létezik), vagy az, aminek már antik értéke van. (Azaz „régisége”, ahogy egy régi tanárom nevezte.) Nehéz eldönteni, minek van már régisége: ami néhány éves, az általában ciki, főleg, ha befuccsolt. Nézzük mondjuk a zenét: ha a hősöd streamel, ha a Youtube-ot hallgatja, az például rendben van. És ha mp3-lejátszója vagy iPodja van? Az nem az igazi. CD? kínos. Kazetta? Na, az már érdekes. Bakelitlemez? Hű, az egyenesen baró.
Tehát manapság az a könyv lehet inkább kényelmes, divatos, amiben a YouTube-ról van szó, vagy a kazettás/bakelites hőskorról (vagy el lehet menni persze történelmi irányba). De a YouTube-ról sokáig nem tudtuk, hogy fennmarad-e vagy sem. Ma már elmondható, hogy valószínűleg örökzölddé válik, tehát nem fogja károsan datálni a könyvedet: ha ma írod le a nevét, akkor három év múlva sem lesz divatjamúlt a regényed.

Azt mérlegeld tehát, hogy ha leírod az adott márkanevet, az három, öt vagy tíz év múlva vajon mit fog jelenteni?

Használhatok márkaneveket a regényemben?

Ha fennáll az esélye, hogy kimegy a divatból, érdemes megfontolni a körülírását.
Emiatt teszi sok író, hogy nem említi meg a Facebookot, hanem azt mondja, „bejelentkezett a közösségi hálózatba” vagy „küldött neki egy üzenetet”, nem specifikálva, hogy SMS-ről vagy Viber üzenetről vagy miről beszél.
Emiatt lehet jobb döntés csak annyit írni, hogy „Astra”, mint megadni a szériát is.

És ha jövőbeni, tervezés alatt álló termékről van szó, ami kereskedelmi forgalomban még meg sem jelent hivatalosan?

Ez is egy valós kérdés, amit blogolvasómtól kaptam. Ha neked is ez a problémád, akkor a korábbiakban írtak szerint gondold végig, milyen lehet a termék jövője. Divatos lesz vagy kiderül egy fatális hiba? Emlékezz vissza például a Samsung Note 7-ra, aminek az első típusai felrobbantak, vagy az idei Fold készülékükre, ami néhány nap használat után tönkremegy. Ha ilyesmit írtál bele a könyvedbe még annak megjelenése előtt, mint menő, új okostelefontípust, azzal kicsit elástad volna a teljes történetet.

Ha említek egy technológiát, pl. Samsung S10 okostelefon, mit szól majd a Samsung?

A cégek birtokosai a védjegyeiknek, közte a produktumaik, szolgáltatásaik nevének is.
Akkor is szerzői joguk fűződik egy szellemi alkotáshoz (például szoftverhez), ha nem védik le, de ha ők bármit levédtek, akkor ezzel bizonyos kizárólagosságot szereztek maguknak. Nevezetesen azt, hogy a levédett, szabadalmaztatott nevet, ötletet, jellemzőt más nem hasznosíthatja, csakis külön engedéllyel, nem húzhat belőle hasznot.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy bár a BMW levédette mondjuk a hűtőrácsa alakját, attól még lerajzolhatod a BMW típusait és kiadhatod egy saját könyvben, hisz ezt a kötetet te raktad össze. De nem gyárthatsz te magad BMW-t, vagy bármilyen más autót a levédett hűtőráccsal – akkor sem, ha ez játékautó vagy makett, modell!
Ám ha a könyvedben írsz a BMW-ről, akkor te nem hasznosítod a márkanevet, csupán idézed – e két tevékenység közt óriási a különbség. Gondolj bele, hogy az újságírók is írnak véleményt az új autótípusokról vagy telefonkészülékekről, adott esetben rosszat is. Akkor miért ne írhatnád bele ugyanezt a telefont egy fiktív történetbe? Ez a cégeknek inkább reklám, hisz mióta divat lett, hogy megnevezünk márkákat a könyvekben, azóta presztízse is van a megemlítésnek.
Mondok egy egyszerű példát: előfordult már veled, hogy olvastál egy könyvet, amiben a szereplő megnézett egy adott filmet, meghallgatott egy zeneszámot vagy olvasott egy könyvet – és ez felkeltette a kíváncsiságod és megnézted azt a filmet, meghallgattad a számot, elolvastad amazt a könyvet is?
Tehát ha megemlíted az S10-et, azzal senki érdekeit nem sérted, sőt, ha jókat írsz a készülékről, akár az olvasó figyelmét is felhívhatod rá. Inkább az a kérdés, érdemes-e megírnod a telefonkészülék pontos típusát a regényben – erről pedig a fentiekben beszéltünk, ezeket gondolod át!

Neked is van kérdésed?

Írj nekem nyugodtan bármikor, ha még nem foglalkoztam a témával, készítek belőle egy hasonlóan alapos cikket. Előtte érdemes rákeresni itt a blogon (lásd a jobb felső sarokban a nagyítót).

Contact


Kérhetsz tőlem konzultációt vagy eljöhetsz a következő tréningemre, és ott is felteheted a kérdéseidet!

*Köszönöm, ha megosztod a cikket!*
Share

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Share