Hogyan írjunk önfejlesztő könyvet?


A mai cikket vendégblogger írta. Fogadd szeretettel Eyn, gyakorlott szakkönyvíró tanácsait!

Hogyan írjunk önfejlesztő könyvet?

Mielőtt rátérnénk a válaszra, áruld el, te miért akarsz önfejlesztő könyvet írni!

  • Van valami, amiben kivételesen jó vagy, vagy sikereket értél el?
  • Olyan dolog ez, amelyet nagyon jól ismersz, életed része, csillapíthatatlan lelkesedéssel tölt el?

Bármi is legyen az ok, a fontos, hogy a rá vonatkozó gondolat is pozitív, felemelő érzésekkel töltsön el, különben leendő könyved nem lesz több egy száraz információs anyagnál.

Önfejlesztő könyvet írni szerintem könnyebb, mint regényt. Azért, mert könnyebben megtanulható és kivitelezhető. Regény esetében sok olyan momentum van, amit nehéz átlátni, nem lehet előre megjósolni, és nagyobb gyakorlat is kell hozzá. Önfejlesztő könyv esetében, ha jó a terv, a szerző képes egyedit alkotni, és jól olvashatóan, megvalósíthatóan leírni, nem igazán lehet elrontani.

Mi az az önfejlesztő könyv?

Minden olyan könyv önfejlesztő könyvnek számít, amely arra szolgál, hogy az emberek önmagukat egyedül, iskolán kívül fejlesszék valamiben. Nagyon sok ágazata és alműfaja van. Ahhoz, hogy pontosan meghatározd és be tudd sorolni, a te témád hova fog tartozni, nézd meg az interneten, hogy az egyes könyvesboltok, forgalmazók milyen fő- és alkategóriákat állítottak fel.

Önfejlesztő könyv írásának és megjelentetésének lépései

1.   Téma kiválasztása

Ha megnézted a kategóriákat, remélhetőleg már tudod, a tied hova tartozik. Amiről írnál, arról valószínűleg mások is írtak már, de az első legyen, hogy erről tájékozódj. Nézzük pontokba szedve, mire figyelj oda a témád meghatározásakor:

  • Olyan legyen, amiben otthon vagy, tanultad, vagy csinálod, de mindenképpen elég jó vagy ahhoz, hogy kiemelkedj az átlagból.
  • A Google a barátod. Nézd meg, a Te témádban mire keresnek rá a legtöbben, mi az, ami az embereket foglalkoztatja. Ezen belül olyan altémákat válassz, amire nem, vagy nem sok írott anyag létezik.
  • Önfejlesztés esetében a szakképzettség jó háttér, de sokkal többet ér a személyes tapasztalat. Ha valamit tudsz, és működő gyakorlatod van rá, nem a végzettséged számít (főleg, ha azon területről nem is szerezhető), hanem a gyakorlatban kivitelezhető tudásod.
  • Lehet több témád is, de ezek kapcsolódjanak egymáshoz és összefüggő egészet alkossanak. A személyes tudásod az, ami a pluszt hozzáadja.
  • Figyeld meg az általad eddig olvasott önfejlesztő műveket. Milyen struktúrát használnak, hogyan hatnak? Mi az, amivel megfogtak, mi az, ami miatt végigolvastad őket? Ez melyik általad képviselt tudásanyagban a legkönnyebben megírható?

2.   Vázlat és terv

Ez az, ami menet közben változhat. Ennek ellenére bele se kezdj, amíg fejben át nem látod, mit is akarsz leírni, bemutatni, tanítani. A vázlat az, aminek alapján később kidolgozod a részleteket. Nagyon hatékony, ha témákra bontva, időben elosztva dolgozod ki az egyes fejezeteket. Később egységbe rendezheted és összekötheted őket. Nézzük, mire figyelj:

  1. Méret: Körülbelül mekkora terjedelmű könyvet tervezel? Hány oldalas lesz a dokumentum, amit írsz a gépeden? Nem kell és nem is lehet pontosan tudni számszerűen, de érdemes meghatároznod egy intervallumot, amelybe belefér.
  2. Fő témák és altémák: Határozd meg fejezetekre bontva, miről akarsz írni. A fő témák lesznek a fejezetek, az altémák pedig az alfejezetek.
  3. Összekapcsolás, egység: Mi az a fő motívum, ami az egész műveden átvonul? Mi a fő mondanivaló? Hogyan köti ez össze az egyes részeket?

Krisz megjegyzése: a szakkönyv felépítése, íve bonyolult és érzékeny téma, mindenképp kérj több mindenkitől is tanácsot, véleményt ezzel kapcsolatban!

3.   Önfejlesztő könyv írása

Ha már kész a terv, sokkal könnyebb nekilátni, és nagy a valószínűsége, hogy végig is viszed. Önfejlesztő könyvek esetében fontos a szakszerűség. Ezért nem írhatsz összevissza, ahogyan eszedbe jutnak a gondolatok, ellenben lelkesedésed, pozitív energiáid növelik a szöveged hatékonyságát. De mégis, mire figyelj oda?

  • Ne merülj mélyen az egyes szaktémákba. Ha hivatkozol valamire, amivel kapcsolatban nincs végzettséged, gondosan nézz utána.
  • A legjobb hatást akkor éred el, ha olyasmiről írsz, amit megtapasztaltál: sok személyes élmény és eredmény menjen a szövegbe. Ez hiteles, motiváló, és átvezet a gyakorlatba.
  • Ne csak száraz elméleteket, gyakorlatokat és módszereket közölj! Ha lehet, mutass be példákat, vagy még jobb, ha saját élményeidből merítesz. A sztori – különösen az átélt – többszörös hatású, és nem is felejtik el.
  • Mindig tudd, mit akarsz egy-egy fejezetben elérni. Azt, milyen változást akarsz kiváltani az olvasó életében. Az írásod lehet motiváló, magyarázó, vagy gyakorlatias, illetve ezek együttes használata, megfelelő lépésekben.
  • Ellenőrzés: Mielőtt megjelenteted, át kell olvasnod. Helyesírási, fogalmazási, érthetőségi és olvashatósági szempontból is. Egy másik szerző sokat segíthet.

Az írás kivitelezése a gyakorlatban

Egy önfejlesztő könyv akkor jó, ha választ ad a következőkre: mit, miért, mivel, hogyan, hol, mikor. Ehhez egy meghatározott lépéssorozaton vidd végig az olvasódat, ami következetes, és végrehajtható. Ennek több módja is van, most mutatok egy példát.

  • A könyv kezdete. A Te utad, hogyan jutottál el a felismerésekig. Ez olyan legyen, mint egy izgalmas regény, az olvasó minden pillanatával azonosulni tudjon. Ha itt megfogod, jó eséllyel végigolvassa az egészet. Arra azért ügyelj, hogy ne túlozz, a hitelesség megmaradjon.
  • A könyv eleje. Mit fog kapni az olvasó, hogyan, és mire jó ez az egész. Vigyázz, ez ne legyen sablonos, hanem motiváló, hogy késztetést érezzen az egész elolvasására.
  • A könyv folytatása. Tévhitek, félreértések, rossz utak, mi az, amit elkerülni érdemes.
  • A könyv „gerince”. A probléma és a megoldása. Az adott önfejlesztő anyag lépéseinek leírása. Az elmélet és a gyakorlat levezetése.
  • A könyv utolsó része. Gyakorlati példák, élmények, tesztek, próbák, további segítő információk.
  • A könyv végén. Ütős összefoglalás, ami nem az addig leírtak száraz ismétlése, hanem tapasztalati eredmények bemutatásával összegzése mindannak, ami elérhető.

Könyv témájától függően lehet egészen más is az elrendezés, ez csak egy általános (de jól működő) példának tekintsd.

Krisz megjegyzése: a szakkönyv felépítése, íve bonyolult és érzékeny téma, mindenképp kérj több mindenkitől is tanácsot, véleményt ezzel kapcsolatban!

4.   Az önfejlesztő könyved címe

A cím nagyrészt eldönti, hogy valaki elolvas, megvesz-e egy könyvet, vagy sem. Ha a cím nem (elég) jó, csak azok fogják olvasni, akiknek ajánlották, és kíváncsiak lesznek rá. Mire figyelj oda:

  • A cím olyan legyen, amire az olvasók felkapják a fejüket. Legyen mentes minden sablonosságtól, egyedi és figyelemfelkeltő.
  • Ugyanakkor nem lehet félrevezető. Nem utalhat olyasmire, amiről nincs is szó a könyvben, vagy csak altémaként jelenik meg.
  • A cím lehet kétrészes, tehát állhat fő- és alcímből. A főcím legyen, ami megragadja az olvasót, az alcím pedig egészítse ki („Hogyan…” ). Ugyanakkor túl hosszú ne legyen.

5.   Közzététel, kiadás

Hogyan akarod megjelentetni a könyved? E-könyv vagy nyomtatott formában, esetleg mindkettőben? Mennyi legyen az ára? Mennyi időt és pénzt szánsz a megjelentetésre? Hogyan éred el a leendő célközönséged?

Ha biztosra akarsz menni, először e-könyv formátumban tedd elérhetővé a könyvet, hogy teszteld az érdeklődést, fogadtatást, és pontosan lásd, kik vevők rá. Ha nyomtatott formában is meg akarod jelentetni, készülj fel rá, hogy komolyabb költségekkel jár, vagy ha kiadóval megállapodsz, egyéb kompromisszumokra is számíts.

Ha vállalkozó vagy és van weboldalad, a saját oldalon eladott könyv bevétele a tiéd (az adót nem számítva). Ha valamilyen könyves webáruházban, kiadónál jelenik meg a könyv, akkor kevés dolgod van vele, és cserébe jutalékot kapsz (az eladási ár egy bizonyos részét). Lehet kombinálni is a kettőt.

Önfejlesztő könyv marketingje

A jó marketing már jóval a kiadás előtt kezdődik, sőt, akkor is elkezdheted, mielőtt akár egy szót is leírnál. Ha van hírleveled, remek, de ha nincs, a blog is jó. Csupán annyi a dolgod, hogy közvéleménykutatással, szavazással, kérdésekkel felkeltsd az érdeklődést.  Ha a készülő könyvedből adsz közzé részleteket, az is nagyon jó.

Mindez akkor működik jól, ha fenn tudsz tartani egy kis feszültséget, egy kis elvárást. Az önfejlesztő könyveket nagyon jól lehet értékesíteni, ha készítesz, vagy készíttetsz egy sales oldalt. Ez egy olyan weboldal, ahol az olvasódnak felkelted az érdeklődését, felvillantod, mire ad megoldást a könyved, és arra ösztönzöd, szerezze meg a művet.

Az írásod értékesítése egy külön folyamat, amelyről bővebben olvashatsz egy másik cikkemben, ahol részletes, gyakorlatban bevált lépéseket mutatok be. A könyved marketingje sosem ér véget, ha lényeges témáról tanítasz, egész életedben lesznek új érdeklődők!

Hogyan írjunk tehát önfejlesztő könyvet?

Akkor írj önfejlesztő könyvet, ha van valami, amiben igazán jó vagy, és előtted még senki sem fejtette ki, vagy úgy nem, ahogyan te tennéd. Írhatsz persze olyan témában is, amelyet már kidolgoztak, ha úgy érzed, te sokkal jobbat tudsz, vagy máshogy közelítenéd meg a témát. Ehhez viszont nagyon fel kell készülni és nem árt, ha nagy önbizalmad van. Összegezzük a lépéseket:

  1. Döntsd el, miért akarsz önfejlesztő könyvet írni! Hogy értesz valamihez, vagy pénzt akarsz keresni, nem elegendő indok. Ha nincsen benned a választott terület iránti szenvedély, nem fogsz tudni igazán maradandó művet alkotni.
  2. Válaszd ki azt a területet, amelyről írni fogsz! Vizsgáld meg, mihez értesz, miben egyedi a tudásod, és mi az, amire igény van.
  3. Készíts vázlatot és dolgozz ki tervet a végrehajtásra vonatkozóan! Legyen előtted egy ábra, hogyan néz majd ki a könyved struktúrája.
  4. Kezdd el írni a könyved a fentebb írtaknak megfelelően! Nem baj, ha később módosítasz, bővítesz a szövegen, a fontos, hogy legyen egyfajta logikus, követhető rendszered.
  5. Ha megvagy, ellenőrizd át részenként, majd döntsd el, hova, hogyan akarod megjelentetni.
  6. Jelentesd meg, és ezzel együtt add a követőid, olvasóid tudtára a hírt.
  7. A könyved témájával kapcsolatban vezess blogot, weboldalt, írjál hírlevelet, legyél jelen a közösségi oldalakon, minden fontos csatornán.
  8. Olvasóid pozitív tapasztalatait és visszajelzéseid gyűjtsd össze és tedd közzé. Ez a legjobb reklám!

Ami  mindezeken túl van, az a te egyéniséged, a te tudásod. Ezt csak te tudod belevinni a könyvbe, és lehet, hogy éppen az adja el!

Eyn

*Köszönöm, ha megosztod a cikket!*
Share

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.