Magánkiadás vagy hagyományos könyvkiadó?

Ha megírtál egy regényt vagy szakkönyvet, könnyen lehet, hogy nem az lesz az első gondolatod: nosza, elküldöm egy könyvkiadónak! Manapság népszerű választás a magánkiadás vagy majdnem-magánkiadás, és érthető, ha te is azon gondolkodsz, mi is lenne a legjobb a könyvednek – és neked.

Mind a három választás jó lehet: mai cikkemben azt veszem sorra, melyik út kinek való.

A hagyományos kiadás

Akkor válaszd, ha:

  • nívós logót szeretnél a könyvedre,
  • jó lenne profi csapathoz tartozni,
  • nem bánod, ha nem szólhatsz bele a borítótervezésbe,
  • megbízol a hagyományos kiadói rendszerben,
  • országos elismertségre vágysz,
  • hajlandó vagy várni kb. 2 évet, amíg pozitív bírálatot kap a könyved egy kiadónál, illetve még fél-egy évet a szerkesztés és kiadás folyamatára,
  • nem szakkönyvet írtál. (Szakkönyveknél érdemes végiggondolni a magánkiadás előnyeit, lásd lejjebb.)

A magánkiadás

Neked való, ha:

  • gyors eredményt szeretnél, szeretnéd a könyvedet inkább fél éven belül a polcokon látni,
  • vállalkozó személyiségű vagy, élvezed, ha a te kezedben futnak össze a szálak,
  • te szeretnél szerkesztőt, borítótervezőt választani,
  • te akarsz dönteni a könyved címéről, áráról, fülszövegéről, kinézetéről,
  • a bevétel minél nagyobb részét szeretnéd megtartani,
  • rossz tapasztalatod van a hagyományos könyvkiadással,
  • szakkönyvet írtál a vállalkozásod támogatására.

A szakkönyvet azért emelem ki, mert ha van egy célpiacod, egy célközönséged, aki már ismer, akkor ők vevők lesznek a könyvre könyvkiadós logo nélkül is. Amikor pedig a könyved felkerül az internetes terjesztőkhöz, bekerül a boltokba, akkor olyanok is megtalálják majd, akiket az eddigi marketingeszközeiddel nem értél el.

A majdnem-magánkiadás

A te utad, ha:

  • tetszenek a magánkiadás előnyei, azonban
  • hajlandó vagy pluszpénzt fizetni azért, hogy a könyveidet ne neked kelljen postázni, kézbesíteni, átadni, számlázni (akár elektronikus, akár nyomtatott könyvről van szó), és ezért cserébe hajlandó vagy lemondani az elérhető profit nagy részéről.

Mennyi pénzbe kerül a könyvkiadás?

A pénz a döntés szempontjából másodlagos kérdés.

Ugyanis a hagyományos kiadóknál is egyre jellemzőbb, hogy elsőkönyvesektől hozzájárulást kérnek.

Magánkiadás esetén pedig elindulhatsz úgy, hogy létrehozol egy weboldalt és egy Facebook-oldalt (ez eddig nem kerül pénzbe, a hogyanjáról pedig nemrég írtam cikket), megtervezteted a borítót, megszerkeszteted az első oldalakat, és így előrendelhetővé teszed a könyvet. A beérkező pénzből fizeted (részben vagy egészben) a szerkesztést, nyomdát.

A majdnem-magánkiadás soha nem ingyenes. Például az Underground Kiadó 20.000 forintot kér egy könyv előkészítéséért, a Publio pedig ugyan ingyenesnek hirdeti az alapszolgáltatást, de a szerzők tapasztalata szerint 30…40.000 forintba kerül náluk a könyvkiadás, például azért, mert vállalnod kell, hogy 10 kötetet megveszel a saját könyvedből. (Itt találsz egy összehasonlítást a két cégről.)bookshop

A hagyományos könyvkiadóknak jobb a marketingje?

A magyarországi kiadók általában nem reklámozzák a könyveiket. Nézz körül a metrón, görgesd végig a Facebook-hírfolyamodat, nézd meg a hírleveleket a postaládádban. Pontosan fogod látni, melyek azok a kiadók, amelyek energiát fektetnek az olvasószerzésbe.

A rossz hírem pedig az, hogy ezek a kiadók elvárásokat támasztanak a szerzőikkel szemben is. Például hogy készítsenek Facebook írói oldalt és posztolgassanak. Vagy hogy járjanak el író-olvasó találkozókra.

Ha pedig a majdnem-magánkiadást választod, éppen olyan intenzíven kell marketingelned, mintha teljesen saját kiadásban jelenne meg a könyved, csak a profitod lesz lényegesen kisebb. Egy 200 oldalas szabványos könyvet a nyomda már viszonylag kis példányszámban is olyan 500 forintért előállít, ha tehát 2000 forintért adod, darabonként 1500 Ft profitod lesz rajta. Ha például az UGK-hoz mész, ott könyvenként legfeljebb 500 Ft lehet a profitod, mert drága az előállítás, de mivel van beugró, az első 40 könyvön így sem keresel.

A marketing tehát kikerülhetetlen, függetlenül attól, milyen kiadónál jelenik meg a könyved! Ha szeretnél többet tudni a könyvmarketingről, ajánlom ezt a kiadványomat: KÖNYVMARKETING 1.0, ha pedig a saját könyveid e-könyvként való megjelentetése érdekel, neked való a Könyvkiadók kíméljenek!

Én nem beszélek le senkit se az egyik, se a másik útról, mert a szerzőnek kell kigondolnia, mit szeretne elérni a könyvével. Az a fontos, hogy légy tisztában a céljaiddal, az eszközeiddel, és okosan válassz!

*Köszönöm, ha megosztod a cikket!*
Share

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

14 hozzászólás “Magánkiadás vagy hagyományos könyvkiadó?”

Share