Új magánkiadó a porondon: Colorcom

Fontos közlemény!

Nincsen személyes tapasztalatom a Colorcom kiadóval, így nem tudom őket sem ajánlani, sem velük kapcsolatban véleményt nyilvánítani. Ha kérdésed van, vedd fel velük a kapcsolatot és kérdezd őket közvetlenül, illetve keress meg Colorcomos szerzőket és kérdezd meg őket a tapasztalataikról. A kapott szerződéstervezetet mindenképpen alaposan tekintsd át, jogász segítségével, mint ahogy MINDEN MÁS szerződéssel tennéd!

2017. március 17.

Kiegészítés

A Colorcom indulásakor ingyen szerkesztést is adott a szerzőknek, de ez ma már nincs így. Fontos tehát, hogy szerkesztett kéziratot adj le a kiadónak, ha velük szeretnél dolgozni!

2018. február 19.

colorcom1***

Az eredeti cikk a Colorcom kiadóról, 2016. december 16.:

***

Nemrég hívták fel a figyelmemet egy olyan magánkiadóra, ahová az író beviszi a kéziratot, és ők ingyen terveznek neki borítót, majd kiadják – egy feltételük van: hogy bizonyos eladott példányszámig nem fizetnek jutalékot.

Két Colorcomos szerzőt kérdeztem meg a modellről, Tóth Zsuzsannát, aki autista fiának neveléséről írt könyvet, valamint Papp Ádám költőt, aki egyben a kiadó munkatársa is, ő tartja a kapcsolatot a szerzőkkel.

Hogyan találtad a kiadót?

Zsuzsa: A kiadót egy szintén ő általuk kiadott könyv kapcsán találtam meg. Érdekelt ez a könyv, megkerestem az íróját és vettem tőle egy példányt. Ennek a könyvnek a szerkesztőjével is találkoztam és a beszélgetésünk eredményeként a kéziratban létező könyvemnek is ő lett a szerkesztője.

Ádám:  Nyáron keresgéltem kiadókat, mert szerettem volna kiadatni első verseskötetemet, aztán véletlenül megleltem a Colorcomot, ahol azóta már megjelent a kötetem ‘Félhomályok füstjében’ címen.

Mi a kiadói modell lényege? A Colorcom akkor hagyományos könyvkiadó, vagy mégsem?

Zsuzsa: A modell lényege, hogyha van egy jó kéziratod, beküldöd és ha publikálásra alkalmas, akkor megjelentetik. A Colorcom nem hagyományos kiadó, mert akár kis példányszámban is megjelenhet a mű, a kiadó mindenben támogatja a szerzőt.

Ádám: A kiadónál nincs bírálat. Bármilyen művet kiadunk, ami nem ütközik törvényi, vagy morális
akadályba. Természetesen azokat a kéziratokat, amelyek minősíthetetlenek – nem értelmezhetőek semmiféle módon – visszautasítjuk. A kiadónál a “könyvkiadás mindenkinek” elv valósul meg. A könyvvel kapcsolatos marketing, hirdetés
nagyrészt a szerzők feladata. Bővítheti így a körét, magához tudja vonzani azokat,
akiket érdekel a könyve, akik megvásárolják, akik követik őt mindenféle közösségi portálon például.

Mennyit fizet a szerző a könyvkiadásért?

Ádám: Semmit, a kiadás tényleg teljesen ingyenes.

Zsuzsa: A könyvkiadás költségeit a kiadó megelőlegezi, a szerzőnek nem kell belefektetnie a pénzét.

Hány példány eladása után jár jutalék a szerzőnek?

Zsuzsa: Van egy úgynevezett nullpont, ami minden műnél más és más darabszámot jelent. A nullpont eléréséig nem kap a szerző jutalékot, mert ebből a bevételből fedezi a kiadó a nyomdai költséget, a tördelőt, tervezőt. Szóval ez a bevétel a kiadó költségeire kell.

Ádám: Van egy bizonyos példányszám – ezt hívjuk mi nullpontnak –, ameddig nem kap semmit a szerző. Ez a bevétel fedezi a könyv  tördelését és persze az első példányok gyártását. A nullpont könyvenként változik, általában 40-60 példány körül van.

Hol lehet megvásárolni a könyveket?

Zsuzsa: A könyveket a nullpontig a kiadóban lehet megvásárolni. A nullpont elérése után pedig kedvezményes áron szerzői példányokat vásárolhat a szerző és ő is árusíthatja.

Ádám: A könyvek webáruházban vásárolhatóak meg és futár szállítja ki őket a vevőnek.

E-könyvet is készítenek, terjesztenek a kéziratból?

Zsuzsa: E-könyvet nem készítenek és nem terjesztenek.

Krisz megjegyzése: A kiadó ellene van az e-könyveknek, ha a Colorcommal szerződsz, akkor te magad sem árulhatod a könyvet e-könyvként.

colorcom2
Tóth Zsuzsanna és fia

Hogyan történik a borítótervezés? Van a szerzőnek beleszólása?

Zsuzsa: A kiadótól lehet kérni borítótervezést is, de maga a szerző is megcsinálhatja a borítót, vagy pedig felkérheti ismerősét, hogy tervezze meg a borítót, hozhat képet, amit kér, hogy tegyenek a borítóra. Itt is nagy a szabadság, mindent lehet, a kiadó azon igyekszik, hogy amit a szerző kér, az legyen meg.

Ádám: A borítókat több grafikus tervezi, és a szerzőnek abszolút beleszólása van a folyamatba. Általában 2-3 javítási kör után kerül olyan állapotba a borító, hogy a szerzőnek is megfelel.

A könyv ára mitől függ?

Ádám:  Elsősorban a terjedelmétől (vastagságától), másrészt attól, mennyi munka volt a tördeléssel, borítótervezéssel. Ha valaki pl. egy kész borító koncepciót hoz a művéhez, akkor ezen a ponton minimális a költség.

Elvárják a szerzőtől az értékesítést? Adnak marketingtanácsot?

Zsuzsa: Nem várják el az értékesítést a szerzőtől, de minden szerzőnek érdeke, hogy a könyvét vegyék, tehát minden szerző megtesz mindent, hogy ez működjön. Adnak marketingtanácsot is.

Ádám: Igen, a modell alapja az, hogy a szerző egyben a marketinges / saleses. A kiadó segít ebben és mi is foglalkozunk ezzel, de a munka nagy részét a szerzőnek kell elvégeznie ezen a téren.

Mennyire és mennyiben támogatják a szerzőket? Van például hírlevél, szerveznek könyvbemutatót?

Zsuzsa: A szerzők kérdésekkel bármikor fordulhatnak a kiadóhoz, vannak munkatársak, akik tanácsot adnak, segítenek. Facebookon van a kiadónak oldala, a szerzőknek külön csoport. Többször szerveznek “könyvmustrát”, ahol a szerzők bemutatkozhatnak, megmutathatják műveiket az érdeklődőknek.

Ádám: Hírlevél egyelőre nincs, az információcsere a Facebookon zajlik. Ugyanakkor vannak könyvbemutatók és szerzői estek. Ezek egy részét maguk az írók szervezik meg, hogy növeljék az ismertségüket és az eladásaikat.

A kiadói szerződés hány évre szól? Csak magyar nyelvű könyv jogairól szól?

Zsuzsa: A kiadói szerződés 2 évre szól. Első körben csak magyar nyelvű könyvről szól a szerződés, azonban a kiadó rugalmas és ha felmerül az igény idegen nyelvű megjelenésre, akkor készek abban is segítséget nyújtani.

A kézirat leadásának napjától számítva mennyi időbe telt, mire meglett a könyved?

Zsuzsa: A kézirat leadásától számított 1 hónapon belül kész lett a könyv.

Ádám: Körülbelül egy hónap, mire kézbe veheti a könyvét egy átlagos szerző. Ha hosszú, bonyolult a kézirat, tovább tarthat, ha rövid a mű és nincs sok javítani való, akár két-három hét alatt is lejátszódhat egy kiadási folyamat.

Krisz megjegyzése (2018. február): A mostanában szerződött szerzők szerint 3-4 hónapba telik, mire megjelenik a könyv.

Mivel foglalkozik egy szerzőmenedzser?

colorcom3
Papp Ádám költő, Colorcom szerzőmenedzser

Ádám: A szerzőkkel való kapcsolattartás a feladata, összegyűjteni és rendszerezni az információt, egyeztetni a kiadó és az írók között, valamint feladata közé tartozik a felolvasóestek szervezése, ha a szerző ilyen segítséget óhajt, valamint a kiadót képviselni  ezen rendezvényeken.

Hogyan jött ez a felkérés?

Ádám: Munkahelyet készültem váltani és az elődöm – ebben a pozícióban – felkeresett. Megkérdezte, hogy nem e lenne kedvem, én pedig “igen”-t mondtam.

Kiknek ajánlod a Colorcomot?

Zsuzsa: A Colorcomot mindenkinek ajánlom, aki írt már az asztalfióknak valamit, vagy csak most tervezi, hogy írna, mert van mondanivalója. A kész kéziratot bátran küldje el, van erre munkatárs a kiadóban, aki a kéziratok befogadásával foglalkozik. Ha publikálásra alkalmas, akkor meg fog jelenni. Nagy öröm, amikor az ember a kezében tartja a saját könyvét.

Ádám: Bárkinek, aki szeretné kiadatni a műveit, azoknak, akik eddig csak olyan kiadókat találtak, akik fizetés ellenében óhajtottak foglalkozni a műveikkel, elképzeléseikkel. Itt megvalósulhat az, amiket ezek a szerzők szeretnének. Abszolút tudunk alkalmazkodni minden kéréshez, elképzeléshez.

Összehasonlítás (Publio, ill. UGK)

A Colorcom tehát olyan, mint az Underground Kiadó, csak itt teljesen ingyenes a kiadás. Az Underground előnye, hogy van belvárosi boltjuk, illetve hogy tervezik az e-könyv értékesítés bevezetését.

A Colorcom a Publióval összehasonlítva is nyertes, ha a kiadás áráról beszélünk, viszont a Publio e-könyv terjesztésével is foglalkozik.

A Colorcomnál egyáltalán nincsen lehetőség e-könyvkiadásra, tehát magad sem oldhatod meg.

A teljes magánkiadással szemben a Colorcom előnye, hogy csak a szerkesztést kell máshol, máshogy megoldanod. Hátrány, hogy csak egyetlen online felületen vásárolható meg a nyomtatott könyved. (Ha szeretnéd inkább e-könyvben látni, tudd, hogy a magánkiadás nem kerül semmibe, a kéziratot kiadhatod te magad a Könyvkiadók kíméljenek! útmutatása alapján.)

Ha véleményed van a Colorcomról, vagy kérdeznél, kommentben tedd meg!

 

*Köszönöm, ha megosztod a cikket!*
Share

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

2 hozzászólás “Új magánkiadó a porondon: Colorcom”

Share