Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

Számít a Moly vagy Goodreads oldalán kapott csillag?

A világon minden relatív. Nos, a könyvértékelő oldalakon látott százalékok és értékelések is. Jól olvastad, nem azt olvastad, hogy szubjektív, hanem hogy relatív
Tarts ki, megmagyarázom, fontos neked.

Hány könyv fogyott? Annyi, amennyi értékelése van?

Biztosan nézegetted már a Molyon a könyvadatlapokat. Vagy bárhol máshol, pl. az Amazonon, a Libri oldalán, a Goodreadsen. Vannak csillagozások, vannak szöveges értékelések. És biztos vagyok abban, hogy ahogy nézegetted az értékeléseket, elgondolkodtál rajta, vajon hány példányt adtak el az adott könyvből. Ha mondjuk 50 értékelése van, akkor talán 500 olvasóról beszélünk?

Nos, a helyzet ennél bonyolultabb. Nem lehet semmilyen egzakt számmal felszorozni az értékelések számát vagy a csillagok átlagát úgy, hogy ebből jó becslést kapj a példányszámra. A példányszám titok, és az is marad, hacsak az író el nem mondja valakinek. 

Egyik nap beszélgettem egy ügyfelemmel, aki rákérdezett, hogy lehet, hogy alig van a könyvének értékelése a Molyon, mégis már több mint 1000 eladott példánynál tart. Mondtam neki, hogy ne aggódjon. Neked is ezt mondom. Egyrészt van egy halmaz (bocsánat a matekért, de remekül magyarázza), ami a könyv vásárlóiból áll. Másrészt pedig van egy másik, ami a Molyon regisztrált tagok azon részét jelenti, akiknek szokása a könyvek értékelése. Ez utóbbi halmaz egy egészen kicsi része az előbbinek. A közös terület, a metszet viszonylag nagy, ám a vásárlók rengetegen vannak, a Molyon értékelők viszont kifejezetten kevesen. (Menj fel a Moly oldalára, és számold meg, hányan olvastak idén 50 vagy több könyvet. Ugye?) Tehát eleve nem várhatod el, hogy az olvasóid Moly-tagok legyenek, azt pedig még kevésbé, hogy értékeljenek is.

Mit olvasnak a Moly-értékelők?

Lépjünk tovább a gondolatmenetben. Azok, akik értékelnek a Molyon, egy bizonyos olvasóközönséghez tartoznak. Nem mindenki, de a többség, ne menjünk bele még mélyebben a matematikába, mondjuk inkább azt, hogy az értékelők közt több a nőnemű, mint a férfi, a koruk inkább 30 alatti, mint 30-40 közötti, és a legtöbb értékelés a romantikus, illetve a 15-25 éveseknek szánt könyvekre érkezik. Mondjuk. Ha tehát olyan könyvet írsz, amelynek ez a réteg az olvasóközönsége, több értékelést fogsz kapni, mint ha nem.

És az értékelők megveszik a könyveket?
Gondolhatod, hogy jó annak a szerzőnek, akinek mondjuk több száz értékelése van, mert akkor ha csak minden tizedik olvasó értékel, akkor is mondjuk 600 értékelést 6000 eladott példányt jelent. Nos, lehet, hogy igen. 
De lehet, hogy nem.

Ugyanis ott van az a fránya lopáskérdés. A kedvelt könyveket ugyanis az író legfőbb rajongói felnyomják a világhálóra, hogy minél többen olvashassák. Sajnos nagyon sok szerző, akit te kedvelsz, esetleg irigyelsz is, gondol nehéz szívvel az ilyen rajongókra.

És mennyire befolyásolja a csillagok száma a példányszámot?

Kapaszkodj meg: semennyire. 
Főleg, ha egy könyvön kevés a csillag, és főleg, ha nem húszéveseknek szóló romantikus mű, akkor könnyen lehet, hogy egy 40-60%-ra értékelt mű igenis sikeres. Szívesen mondok neked saját példát. A Keira Christie néven – kb. tizenöt éve – megjelent krimim, a Rejtély az Open Air Hotelben bizony elfogyott 3000 példányban, a Könyvtárellátó közvetlenül engem keresett meg, van-e még példányom, mert szétolvassák a könyvtárakban. Odaadtam nekik az utolsó 20 könyvet, ami még maradt nálam, és két héttel később rákérdeztek, van-e még mondjuk tíz, mert több kellene…. de hát sajnos nincs. És ha megnézed ennek a könyvnek a Moly-adatlapját, azt fogod látni, hogy elképesztően alacsony az értékelése. Azt hiszem, 60%-on áll (nem tudom, nem nézegetem), mert ez a kötet is tipikus példája annak, hogy nem esik egybe az olvasóközönsége a Moly-tagok halmazával. Nem sírom tele a párnámat, mert elfogyott mind, és a könyvtárakban 15 év után is ennyire szeretik:

A könyvtári sikeresség margójára pedig írjuk oda, hogy azon túl, hogy a könyvtár kifizeti a könyvet, még plusz honoráriumot is fizetnek, ha sikeres vagy. Tudtad?

Akkor fontos a Moly vagy sem?

Természetesen fontos. Remek marketingeszköz, mint erről már írtam, és még fogok is, használd és használd ki. A mai cikkemmel arra szeretném felhívni a figyelmed, hogy ne aggódj, ha kevés vagy rossz értékelést kapsz. Lehet persze, hogy rossz a könyved és az olvasók nagy részének nem tetszik – ez benne van a pakliban. De lehet, hogy a te olvasóid, a te rajongóid nem molyolnak. Hogy mit tehetsz? Például meghívhatod őket a Moly.hu oldalára, hogy regisztráljanak és dobjanak a könyvedre öt csillagot!

Hogy egy cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .