Miért írj reggel?

Szeretnél délelőtt tízre akár 3000 szót írni?

Évekkel ezelőtt írtam már erről egy cikket ezen az oldalon, de most másik szemszögből szeretném megközelíteni a témát. 
A tested is azt mondja, ébredés után írj.
Gondold végig a reggeli rutinodat. Hogyan kezded a napot? Azonnal kipattansz az ágyból, amikor felébredsz vagy ideje felkelni? Vagy inkább még pihensz, amennyit csak lehet? Ha már felkeltél, azonnal öltözöl és máris teszel valamit – fogmosás, reggeli, munka, háztartás? Vagy még köntösben sétálgatsz, kávézol, cigizel?
Összeszedtem neked egy cikkben mindazt, amit tudok a test reggeli működéséről, és hogy ez miért abba az irányba mutat, hogy ne vacakolj reggel, ülj le és írj. Nézzük!

1) Kezdd a napot egy pohár vízzel.

Ami azt illeti, én éjszaka is iszom vizet. (Ennek az az oka, hogy egész nap sok vizet iszom, így hozzászoktam. Este, lefekvés előtt is ledöntök egy nagy pohárral, aminek következtében éjjel is felébredek, ugye, és ha már felébredtem, akkor iszom még és újratöltöm a poharat.) Mindig van egy pohár víz az ágyam mellett, és így akármikor tudok inni.
Ha pedig reggel felébredek, először is kivégzem ezt a pohár vizet. Miért indítsd te is a napodat vízzel?

Igyál elég vizet!

Legfőképp azért, mert a tested nagy része vízből van.
Úgy 72%-a, ezzel te is tisztában vagy. Ha te lefekvés előtt nem iszol, hogy nehogy éjjel mosdóba kelljen menned, aztán meg egész éjjel nem iszol, hisz alszol, akkor nagyjából 10 órán át nem jut vízhez a tested. Képzeld el, ha napközben nem innál tíz órán keresztül… mondjuk reggel 8 órától délután 4-ig. Nyilván kiszomjazna a tested négyre, ugye?

Az agyad nagy része is vízből van.
Sőt, abban kicsit több is a víz, 75%. És ha nincs elég víz a testedben, akkor az agyadban sincs. Ezért mondják azt is, hogy fejfájásra igyál meg két pohár vizet, és elmúlik.

A víz kimossa a mérget a szervezetedből.
A veséd akkor működik a legjobban, ha sok vizet használhat a tested átmosásához. Gondolj csak bele, te sem egy kanál vízzel takarítod a kádat, hanem jó alaposan öblíted. Nos, a szervezeted is öblítsd ki, kezdd ezzel a reggeledet! Tudtad, hogy a japánok szerint az éhgyomorra megivott egy (de inkább négy) pohár víz hosszabb távon (10 nap – fél év) még a betegségeket is legyőzi? Szerintük a cukorbetegséget és a rákot is gyógyítja.

2) Semmiképp ne kezdd a napot kávéval!

Ne kezdd a napot kávéval!

Ezt biztosan olvastad, hallottad már többször, mert rengetegen írtak, beszéltek róla, hogy a kortizol nevű hormon, ami lényegében az ébredésünket okozza és így az éberségünket fokozza, pontosan ébredéskor fontos. Ekkor a legmagasabb a szintje a szervezetedben, a természet eleve gondoskodott arról, hogy képes legyél elhagyni az ágyadat. (Ezért fontos ébredéskor valóban felkelni és nem halogatni a dolgot. Használd ki a kortizolt, írni is jobban tudsz, amíg magas a szintje.)
Ha rögtön ébredéskor adagolod a testednek a koffeint, a szervezeted megzavarodik és kevesebb kortizolt termel. Ez olyan, mintha mondjuk fizetnél a postásnak, hogy ne hozza neked a nyugdíjat. 
Ha folyton kávéval kezded a napot, a tested valóban rászokik, hogy ne termeljen kortizolt, és ekkor már valóban rettentően nehéz lesz az ébredés. 
De van kiút: ha lecseréled a reggeli kávét vízre, a test észreveszi, hogy már nem kap ébredéskor koffeint és beindítja megint a kortizoltermelést.
És hogy mikor igyál kávét?
Kb. 9 órakor. A kortizol nagyjából egy órán át hat, tehát ha felkelés után egy órával elálmosodsz, akkor valóban segít egy csésze kávé!

3) Ne egyél írás előtt!

Tudom, tudom, a csapból is az folyik, hogy a reggelid a legfontosabb étkezés. Nem ezt vitatom – hanem a ghrelin nevű hormonról szeretnék mesélni neked. Ez egy újabb hormon, ami segít téged az írásban. Alapvetően ez az, amitől éhes leszel, ez jelez az agynak, hogy enned kellene, fogy a tápanyag. Viszont bizarr módon, mivel a központi idegrendszerre hat, amikor a szervezeted ezt termeli, akkor élesebb lesz az eszed.
Ha éhes vagy, jobban megy a tanulás, jobb a memóriád – és jobban megy az írás is. Nem hiszed? Akkor gondolj vissza azokra a pillanatokra, amikor annyira belemerültél az írásba, hogy semmi nem tudott kiszakítani a folyamatból, még az éhség sem, csak írtál és írtál, egészen addig, amíg valami végérvényesen ki nem rántott az ihletettségből. Nos, ezt a ghrelinnek is köszönhetted.

4) Legyen terved!

Egyszerű úgy kitolni magadból az oldalakat, ha tudod, miről írsz aznap. Célszerű tehát vázlatot készítened, olyan részletezettséggel, hogy mindig tudd, másnap milyen fejezet következik. Ha csak felsőszintű a vázlatod, kézenfekvő, hogy a reggelre betervezett írás előtt legalább egy nappal szedd össze, miről szóljon a következő néhány jeleneted!
Ha a vázlattal kapcsolatban további cikkeket olvasnál, javaslom a blogom tervezés címkéjét.

Foglaljuk össze tehát, mit jelent a reggeli írás módszere!

  • Legyen terved, vázlatod, mit is írsz aznap.
  • Amikor reggel felébredsz, ne pihengess, mássz ki az ágyból azonnal.
  • Igyál egy nagy pohár vizet és készíts egy másikat az asztalra!
  • Írj!
  • Ha befejezted az írást, szabad innod kávét, teát, és végre megreggelizhetsz.
  • Ha az egész napot írással töltöd, készíts az asztalodra egy kancsó vizet, egy csomag kekszet és vágj fel néhány almát, narancsot, mert ha belemerülsz az írásba, nem fogsz felkelni se enni, se inni. És ez így van jól.

Ha neked is van jó tipped a reggeli íráshoz kapcsolódóan, ne tartsd magadban!

Hogy egyik cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!

*Köszönöm, ha megosztod a cikket!*
Share

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Share