A mai blogposzt szerzője Kálmán Eszter.
Asztrológus vagyok. Legújabb könyvem, a „Csillagok útján: Intenzív bevezetés az asztrológiába”, az elmúlt húsz év tudásának rendszerbe foglalásának szándékával született. A saját tapasztalataim alapján úgy láttam, hogy amikor egy szakterületet megismerek, utána gyakorolni kell (én tanácsadással foglalkoztam), azután jöhet a tanítás, majd egyfajta betetőzés a könyvírás.
Hogyan írtam a szakkönyvet?
A könyvírásnak úgy kezdtem neki, hogy tartottam egy tanfolyamot, aminek a hanganyagát felvettem (ezt megkapták a tanulók). A tanfolyam után ezeket a hanganyagokat gépeltettem le és szerkesztettem át könyvvé – tulajdonképpen már a tanfolyam során összeállt a könyv vázlata!
Természetesen így kicsit élőbeszédes lett a könyvem stílusa, de talán ez az elevenség is segít a befogadásban, egyébként ugyanis hatalmas és nagyon nehéz anyagról van szó. Talán túl száraz is lenne, ha nagyon papírízűen lenne megfogalmazva. Külföldön, úgy láttam, divat a tanfolyamok, előadások, workshopok anyagának átszerkesztés utáni könyvbeli megjelentetése, és nem is rossz eredménnyel (ld. Stephen Arroyo: Kapcsolatok és életciklusok). A legnevesebb asztrológusok is élnek ezzel a módszerrel. Itthon inkább az akadémikus stílus dívott sokáig (l. Dubravszky László: A tradicionális asztrológia tankönyve). Ám a visszajelzések szerint az olvasók vevők a könnyedebb stílusú, mindazonáltal mélyre menő, alapos tudást nyújtó szakkönyvekre.
Fontos a szakkönyveknél a szerző személye. Egyrészt a hitelesség, másrészt az énmárka-építés miatt. Ez mostanában trendi fogalomnak számít, pedig régen is létezett. Most az író még nagyobb hangsúlyt kap. A szépirodalom talán más, ott magának az írásnak kell bizonyítania, hiszen lehet bármily szimpatikus az írója élőben, ha nem tud írni, nem élvezhető, amit papírra vet, akkor nem sikerül elérnie az olvasót. De egy szakkönyvet jobban megvesznek, ha tudják, ki rejtőzik mögötte és ő mennyire ért az adott témához.
Hogyan marketingeltem a könyvet?
Már jóval a könyv megjelenése előtt szakértőként jelentkeztem be a legtöbb közösségi média platformra. A Facebookon külön oldalaim, csoportjaim vannak ebben a témában. A marketingtevékenységhez tudni kell, kik alkotják a közönségünket, amihez pl. a Facebook statisztikái jó kiindulási alapot jelentenek. Az asztrológiai oldalamat főként 35-54 éves, magyar nyelven beszélő nők látogatják (bár nem csak Magyarországról!), akik spirituális, ezoterikus érdeklődésűek. Ezekre az adatokra építem a marketingtervem többi összetevőjét, gondolok itt például a borítóra is, amire az olvasóktól soha nem érkezett negatív kritika.
A borítóválasztás az egyik kedvenc témám. Ugyanis kaptam marketing tanfolyamokon olyan tanácsot, hogy nézzem végig akár a magyar könyvesboltok kínálatát, akár az Amazont, hogy milyen borítók a jellemzőek a szakterületemen megjelenő könyvekre – és én is válasszak valami hasonlót. Nos, el kell árulnom valamit, az asztrológiai szakkönyvek borítói egyszerűen szörnyen unalmasak! Mind egy kaptafára készülnek: horoszkópábra, csillagok plusz a sötétkék szín (vagy ha nagyon ki akar tűnni, akkor a komplementer színt használja: sárga/narancssárga), és ennyi. A századik ilyen borító után már megfájdult a fejem ettől az egyhangúságtól. Ezért döntöttem merészen amellett, hogy az enyém inkább „nőcis” lesz, mint hagyományos: halvány orgonalila alapon ég, nap, tenger és női alak látható. Talán ez is sejteti, hogy itt valami mást, többet is kap az olvasó, mint egyszerű asztrológiai recepteket vagy száraz, unalmas, könyvízű felsorolásokat. Hiszen egyszerűen kellemes ránézni is!
Mit tanultam az első könyvem megírásából és kiadásából?
Hogy mik a tanulságok az első könyvem kiadása után? Készül a második kiadványom, ami a párkapcsolati asztrológiáról szól, és itt felhasználom mindazt, amit korábban az írásról, könyvkiadásról megtanultam. Ezt a kötetet kicsit másképp kezelem. Bár tény és való, ez a kézirat is egy tanfolyam anyagából született, de most kikértem a csoportom véleményét már a címről is: azt ők választották (amit remélhetőleg a magukénak éreznek és így meg is fognak így venni). Ugyanígy a borítóképről is szavazást indítottam, előszó írását kértem a követőimtől. Emellett biztos, hogy keresek egy korrektort, mert ez fájdalmasan hiányzott az első könyvemnél… sajnos a kiadó, a Publio nem bizonyult segítőkésznek ebben a tekintetben sem. Új kiadót keresek, aki jobb, megbízhatóbb, mint az előző. Aztán főleg Krisz tanácsára, különválasztom az e-book és a nyomtatott könyv kiadását, hogy jobban kézben tudjam tartani a folyamatokat és minél több bevételem maradjon, amit visszaforgatok az üzletbe.
Sokat tanultam, de még mindig van hová fejlődnöm. És persze könyvötletem is van ám még!
Kálmán Eszter író, asztrológus
Esztert megtalálod a Facebookon is, blogját itt olvashatod, első könyvét pedig itt veheted meg.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!