Neten máshogy olvas az olvasód.
Ha szeretnéd az interneten is szórakoztatni az olvasóidat, teljesen máshogy kell írnod ott, mint egy nyomtatott könyvbe, vagy netán e-könyvbe szánt írásban.
Hogy miért?
Mert a neten annyi az inger, hogy az olvasók folyton elkattintanak. Neked a blogposztodban ezt meg kell akadályoznod. Hogy hogyan? Írj jól!
Íme 5 tipp, amiben hiszek:
1) Kell egy jó cím!
A blogposztod címét kétféleképpen használhatod:
Az egyik javaslatom, hogy kulcsszavakat teszel bele (mint például ennek a cikknek a címe: három kulcsszóból áll). A kulcsszavak hatásosságát fokozza, ha számszerűsíted is a dolgokat, pl. 5 tipp arra, hogyan írjunk jó blogposztot. Az emberek szeretik, amikor kézzel fogható dolgokat kapnak.
A másik jó ötlet a meghökkentés, amikor az olvasó ugyan nem tudja, miről fog szólni a poszt, de olyan extra címe van, hogy nem lehet mellette elmenni. Erre a meghökkentésre apellálnak az illuzionista honlapok a „megdöbbensz, ha meglátod, mi van ennek a terhes anyukának a hasában”-stílusú címekkel. Neked persze nem kell ilyen messzire menned, elég, ha mondjuk olyasmit írsz, hogy „Meg fogom kínozni Sebastiant”, utalva arra, hogy a készülő regényed főhőse most bizony szenvedések elé néz az éppen íródó fejezetben.
2) Az első mondat legyen tőmondat!
Nagyon fontos az első mondat, sokkal-sokkal fontosabb, mint könyvben. Azonnal, egy szempillantás alatt dönti el a látogató, hogy ez a tartalom neki szól-e vagy sem. És ha egy háromsoros mondaton kell átverekednie magát ahhoz, hogy megtudja, ez a poszt miről is szól (arról-e, amiről a címe, például), akkor valószínűleg már az első sor után elveszíti a türelmét. Ha eddigre nem kapott megerősítést, hogy őt mindez érdekelni fogja, akkor – viszlát. Elkattint.
3) Logikus folytatás
A blogposztnak legyen íve! Amit a címben, az első mondatban ígértél, vagy ami kérdést feltettél, ami problémát megemlítettél – arra legyen válasz a cikk végén, és lépésenként juss el oda! Ebben a cikkben például öt tippet adok – nem összevissza írom le őket, hanem rendezem a gondolataimat öt csokorba, és e csokrok közt van rendező elv: lényegében a poszt elejétől a végéig haladok.
Rettenetes olyan blogposztokat olvasni, ahol a szerző egy témával kezd a cikk elején, majd a közepén átnyargal egy másikra. Ne tessék! Egy cikk egy témáról szóljon, ami legyen világos a címből, az első mondatból, és végül a záró sorokból is!
És persze figyelj oda (a logikán túl) a stílusra és a helyesírásra is.
4) Linkek
Ugyan a linkelés nem írástechnika, sőt, de megemlítem, mert nagyon fontos. A cikkedet a Google előrébb hozza a keresési listában, ha van benne külső link, azaz kimutatsz egy, a saját blogodon, weblapodon kívüli helyre. (Itt van például egy cikk, ami a linképítésről szól, na, ez nálam egy külső link.)
Szinte bármiről írsz, tudsz hozzá találni olyan cikket, ami kiegészíti az általad mondottakat, tehát plusz tartalmat ad az olvasódnak. Ha mégis nehezen megy, ne törd magad, hogy ennek ellenére szerepeltess ilyesmit a posztodban. Akkor ennek a mai cikknek nem lesz külső linkje, kész. (Bár fontos tudni, hogy ha egy Facebook-posztodra irányítod, az is külső link.)
A belső link teljesen más okból hasznos. Ha a posztodat mindig egy belső linkkel zárod, mely a weblapod egy másik pontjára mutat, akkor azzal a honlapon tartod az olvasót. Elirányíthatod őt oda, ahol megveszi a könyvedet, előfizet a szolgáltatásodra, levelet ír neked, feliratkozik a hírleveledre – vagy elolvas egy másik cikket. Ezt a belső linket sose feledd le a cikkeid végéről, nagyon jó marketing eszköz!
5) Lezárás.
Igen, a lezárás is fontos nemcsak könyvben, hanem blogposztban is. Ha már leírtad, amit akartál, akkor adhatsz egy összefoglalót (az 5 tippem tehát ez meg ez), elirányíthatod az olvasót máshová (ha érdekel a téma, ide vagy oda kattints), vagy kérdezhetsz tőle valamit (kimaradt valami a cikkből?). Ha külön buzdítod őket a kommentelésre, akkor könnyebben fognak hozzászólni a cikkedhez, de ne számíts nagy kommentviharra, hacsak nem tipikusan olyan a téma, ami ellentéteket vált ki.
És…
A teljes cikk legyen minimum 300 szó; az ideális hossz 500-1000 szó közt van. érdemes 1-2 képet is tenni a sorok közé: ez is erősíti a témát, hangulatot, és nem ijesztő az olvasónak az egybefüggő szöveg látványa (hú, ez nagyon sok, én ezt nem olvasom végig). Jó ötlet alcímekkel is szabdalni a szöveget, mert így a látogató blokkról blokkra halad és eredményesnek érzi magát, ha elolvasott 1-1 blokkot, ami továbbhaladásra készteti.
A Hogyan írjunk könyvet?-ben találsz még tippeket blogposzt és cikk írásával kapcsolatban is. Ha érdekel, itt olvashatsz róla többet!
Ha van még tipped, amitől szerinted jó lesz egy blogposzt szövege, ne tartsd magadban!
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!
Egy kis gondolat “Hogyan írjunk blogposztot?”
Hasznos cikk!
Ha valaki wordpress-t használ az oldala szerkesztéséhez, az a Yoast SEO nevű bővítményt is segítségül hívhatja. A keresőoptimalizáláson túl figyeli és értékeli a blogposzt tartalmi összetevőit, valamint javaslatokat tesz a kinézet és olvashatóság javításához.