Szabó Katalin a Katiötletek Nyomdai Ötletgyár megálmodója. Célja, hogy segítse az írók munkáját, hogy minél hamarabb váljon könyv a szerkesztett kéziratból. A mai blogcikkben őt kérdezem szakmai tevékenységéről.
Honnan jött az ötlet, hogy írókra specializáld a tevékenységed?
Kati: Több mint 25 éve vagyok nyomdász, számtalan típusú nyomdai terméket készítettem elő gyártásra és gyártottam az évek alatt. A szívemhez legközelebb a könyvek állnak. A vállalkozásom indulásakor a blogjaim nagy része a könyvekhez kapcsolódott. A blogok automatikusan generálták az érdeklődőket, az érdeklődők 95%-a ügyfél is lett, így a specializációt az ügyfeleimnek köszönhetem.
Milyen folyamatokban tudsz segítséget nyújtani?
Kati: A könyvek esetében a lista hosszú: ideális gyártási paraméterek összeállítása, gyártási ár kiadása, állományellenőrzés, nyomdai előkészítési tanácsadás kezdő és haladó tördelő-szerkesztőknek, belív tördelése, borítószerkesztés, kis példányszámos gyártás, nagy példányszámos könyvekhez nyomdai gyártás-előkészítés (ideális gyártói ajánlatok összeállítása, szakmai kérdések megválaszolása).
Vannak jól bevált partnereid?
Kati: Nyomdai előkészítői vállalkozó vagyok, a nyomdák az alvállalkozóim. Terméktípusonként más-más gyártóval dolgozom. Természetesen vannak bevált partnerek, akiket előnyben részesítek, és a kör folyamatosan bővül.
Mutass be kérlek az olvasóknak egy folyamatot a megkereséstől a kiadásig. Hogyan néz ki a tipikus könyvnyomtatási folyamat és mennyi ideig tart?
Kati: Ha árajánlatkérés vagy érdeklődés érkezik, javaslok egy rövid telefonos konzultációt, majd bekérem ellenőrzésre a rendelkezésre álló belív- és borítóanyagokat. Összeállítom az ideális gyártási paramétereket, ez alapján nyomdai előkészítést végzünk. 90%-os készültségnél állítjuk össze a gyártási ajánlatot, lehetőség szerint akciós ütemezéshez igazítva.
Kis példányszámnál a nyomdakész pdf-et adom le gyártásra, és ha szükségesnek látom, akkor bekérek nyomásindulás előtt mintaíveket ellenőrzésre. Innen számolva 7-10 munkanap áll rendelkezésre (tehát normál, regény típusú könyvgyártásnál, kis példányszámban).
Keménytáblás könyveknél, extra felületkezelt borítóknál, nagy példányszámos munkáknál a gyártási folyamat kicsit bővül, több ellenőrzési, imprimálási lépésről van szó, az adott gyártó folyamatához igazodva.
Elsősorban milyen kiadványokkal éri meg téged megkeresni, tehát ahol igazán kedvező az ajánlatod?
A tevékenységemet mindig az ügyfeleim igényeihez igazítom, így 2019-től a fő tevékenységem a kis példányszámos könyvgyártás (elsősorban regény típusú könyvek, melyekből rendszeresen indul akciós gyártás), a másik fő vonal pedig az igények szerinti nyomdai előkészítői gyakorlati tanácsadás kezdő és haladó tördelő-szerkesztőknek (azok számára nagy segítség, akik maguk szeretnék nyomdai előírások szerint elkészíteni az anyagaikat).
A harmadik vonal lett az online marketing, de megtartottam egyéb szolgáltatásokat is, például az akciós névjegygyártást. Úgy vélem, hogy ezekben igazán kedvező ajánlataim vannak és hatékony a segítségnyújtásom.
Borítótervezésben is tudsz segíteni? Sok grafikussal van kapcsolatod, vagy te magad tervezel?
Kati: Nem vagyok grafikus, nem tervezek arculatot, szerkesztő vagyok. Több grafikai programot is kezelek. Meglevő elképzeléseket öntök nyomdai előírások szerint ízléses formába néhány instrukció megadása után. Hozott kép és szöveganyaggal dolgozom. Egyre többen igénylik a személyes gyakorlati segítséget, mellyel maguk is megtanulják az általuk használt programmal a nyomdakész borító készítését.
Nem csak könyvnyomtatás kapcsán lehet hozzád menni, hanem naptárat, füzetet és ezer más terméket is gyártasz, gyártatsz. Nekem jegyzetfüzetet és könyvjelzőt, névjegykártyát is nyomtál. Mit javasolsz az íróknak, mikor gondoljanak még rád?
Kati: Az írók mindig kérnek egy kis plusz katiötletet is, mellyel a könyv mellé apró ajándékokat is adhatnak. Így készülnek rendszeresen könyvjelzők, idézetes kártyák, idézetes kulcstartók, a könyv egy-egy részletével mini füzetek és zsebkönyvek, készítettünk már mágnest és bögrét, de kirakót is, idézetes pólót… Szeretek olyan ötleteket adni, amit maguk is meg tudnak valósítani kis összegből.
A közösségi média minden felületén jelen vagy, nagy sikerrel. A marketinggel személyesen foglalkozol? Ezzel kapcsolatban mi a legfontosabb tanácsod a szerzőknek?
Kati: Az online marketinget magam végzem, nem tanultam, ösztönösen csinálom már kb. 20 éve. Sok hasznos dolgot elolvastam ezzel kapcsolatban, ezután úgy döntöttem, hogy szeretnék önazonos maradni. Nem eladni akarok, csak bemutatkozni és arról írni, amit szeretek csinálni. Ezt javaslom a szerzőknek is. Ha van olyan tevékenység, esetükben az írás, amiben örömüket lelik, és a megszülető könyveket saját gyermekükként várják, akkor ugyanezzel a lelkesedéssel tudnak posztolni is róluk. A természetesen kommunikáció megtalálja a maga közönségét. Azt szoktam javasolni a hozzám fordulóknak, hogy úgy posztoljanak, ahogy egy barátnak levelet írnak.
Ebben tökéletesen egyetértünk. Ha a blog olvasója most rögtön árajánlatot kérne tőled, hogyan, hol keressen meg?
Kati: Írjon nekem a honlapomon keresztül, Messengeren vagy e-maiben. Minden érdeklődést szeretettel várok!
Hogy egy cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!