KÉZIRAT FORMÁTUMA ÉS LEADÁSA
A könyvkiadással foglalkozó éves KNW-sorozat már az évad felénél jár. Itt az ideje, hogy a kéziratod formátumával foglalkozzunk, akár most kezded, akár már elérkezett a kéziratleadás időpontja!
Ha magánkiadásban gondolkodsz, akkor is érdekes számodra a cikk, hiszen a szerkesztőnek, próbaolvasóknak történő küldés is kéziratleadás. Ők is örülnek, ha szépen formázott anyagot kapnak, így ez a tudnivaló számodra is hasznos.
Ha folyóiratnak küldesz novellát, verset, akkor is olvasd el előbb ezt a cikket!
Kezdjük az alapokkal!
1) Ha még csak írod a könyvedet
Milyen formátumban írjam a könyvemet?
Sokan kérdezitek, egyáltalán hogyan nézzen ki a regény, szakkönyv, amit írtok. Milyen legyen a kéziratod sablonja? Hogyan nézzen ki a szöveged?
Ehhez ad segítséget ez a cikk.
2) Ha már megírtad a könyvedet
Milyen legyen a kiadónak, szerkesztőnek leadandó kézirat formátuma?
Nem is hiszed el, milyen sokat lendít a megítéléseden, ha a szerkesztő olyan anyagot kap tőled, ami a számára megszokott. Ezért javaslom a jó öreg, bevált Times New Roman betűtípust. A dizájnos betűtípusokat hagyd a tördelőkre!
Bővebben itt olvashatsz a formázásról.
Hogyan adjam le a kéziratot?
A folyamatot 5 pontban foglaltam össze:
- a kiadók azonosítása
- adatgyűjtés a kiválasztott kiadókról
- motivációs levél írása
- szinopszis írása
- kézirat csiszolása
Bővebben itt olvashatod.
Egy külön cikkben összefoglaltam a Twister kiadó javaslatait is.
Ebben különösen a motivációs levél írására kapsz tippeket!
Tudni szeretnéd, mi kell ahhoz, hogy egy kiadó rábólintson a kéziratodra?
Leírtam a folyamatot, hogyan folyik egy szerkesztőségben a kéziratok olvasása, bírálata. Ha szeretnél magadnak igazán jó esélyt adni, ezt a cikket ne hagyd ki!
3) Ha már elküldted a kéziratot
Ha elküldted a kéziratot egy kiadónak, fontos, hogy ne küldd el egy másiknak is, amíg az első helyről nem kapsz választ. Ha az a válasz nagyon nem jön, kérdezz rá, olvassa-e valaki!
Ha megjött a válasz, két lehetőség van: vagy szívesen kiadják a könyvedet (esetleg némi változtatást kérnek), vagy nem kérik a kéziratot.
Visszautasított a kiadó?
Ha elkámpicsorodtál, hadd derítselek fel, ebben a cikkben összeszedtem néhány pozitív hozadékot és üzenetet csak neked!
Ha összeszedted magad, keresd meg a következő kiadót a listádon, és folytasd a kiadókeresést!
Igent kaptál?
Ha a hagyományos kiadó rábólintott a kéziratodra, bonts pezsgőt és ünnepelj!
Azután pedig nézd át alaposan a szerződéstervezetet. Amit nem értesz, arra kérdezz rá, ami feltétel neked nem tetszik, kérj információt, miért van ez a szerződésben, és ha úgy gondolod, tárgyalj róla. Lehet, hogy ha rákérdezel, tud a kiadó magasabb szerzői honoráriumot fizetni, vagy rugalmasnak bizonyul az e-könyv kiadásának kérdésében.
Jogi kérdésekről írtam ezt a cikket, a közepén találod a kiadós szerződésre vonatkozó részleteket!
Ugye nem kér pénzt a kiadó a kiadásért?
Ha ugyanis ilyen ajánlatot kapsz, akkor az nem hagyományos kiadó, hanem egy könyveket kiadó cég, aki a tőled kapott honoráriumból él, nem a könyvek eladásából. Azt is nézd meg, magyar-e egyáltalán a cég! Erről itt írtam.
Az e havi házi feladat
Formázd meg a kéziratodat a fenti tanácsok szerint, írd meg a motivációs levelet, és küldd el az első kiadónak a listádon!
Maradt még kérdésed?
Ha van bármi, amire nem találtál választ a fenti cikkekben, kommentben várom!
Jövő hónapban a borítótervezéssel foglalkozunk, ami az egyik kedvenc témám. Főképp a magánkiadásban megjelenő íróknak lesz érdekes, de ha te hagyományos kiadónál jelensz meg, akkor is lesz beleszólásod a borítótervezésbe, így neked is hasznos lesz!
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről! Ha tanfolyam érdekel, kattints ide, ha pedig a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Az ‘Add ki a könyved 2022-ben a KNW blog segítségével!’ sorozat további részei:
1. rész: Tervezés – hogyan lesz a kéziratomból kiadott könyv?
2. rész: Kézirat szerkesztése, véleményezése
3. rész: A kézirat javítása
4. rész: Kiadókeresés
5. rész: A könyvcím és a szinopszis
7. rész: A jó borító
8. rész: A könyved legeleje és a legvége
9. rész: Kiadás előtt ellenőrizd
10. rész: 5 marketingtipp a könyved kiadása előtt
11. rész: Nyomdakeresés, könyvnyomtatás
12. rész: A könyv terjesztése