Nemrégiben összeszedtem nektek 10 történetkezdést, amit már annyiszor láttunk, hogy unjuk. Folytassuk a klisék gyűjtését, összeírtam jó pár olyan fordulatot és eszközt, amitől az olvasók a falra másznak.
Ezeket ne írd meg a könyvedben:
- Emlékezetvesztéssel járó baleset.
- Elhiteted, hogy valaki meghal, de feléleszted. (Lásd: Hófehérke.)
- Lány új iskolában kezd, és a népszerű lányok klikkje egyből kiközösíti.
- Ha szexjeleneted van, annak is hozzá kell adnia a sztorihoz. Sokat.
- Egy autós hajsza, amiben az egyik kocsi egy gyümölcsöskocsiba hajt bele és szétgurulnak a gyümölcsök.
- A főhős szerelme elutazik, emiatt rohanunk a repülőtérre.
- Kiderül, hogy a lány terhes.
- A férfi az oltár előtt hagyja ott a lányt.
- A férj megcsalja a feleségét és ez úgy derül ki, hogy a nő 1) rajtakapja őket a saját ágyában VAGY egy étteremben 2) a férfi öltönyzsebében talál egy cetlit – üzenetet, nyugtát 3) a férfi telefonjában talál gyanús üzenetet – SMS, Facebook, e-mail.
- A taxit valaki más viszi el.
- Fantasy történet hősei felfénylő kardokat és ékszereket találnak.
- Fantasy könyvben elfelejted, hogy a messziről jött követeknek kellene tolmács – mindenki egy nyelven beszél.
- Az egyes törzsek konfliktusai nálad is olyanok, mint mindenki másnál: a hallgatag kentaurok háborúban vannak a felületes tündérekkel stb.
Te melyik fordulatot tartod klisésnek a könyvekben? Ha van, amit utálsz, írd meg kommentben, hogy a többiek tanulhassanak belőle!
A cselekmény bonyolításához keresel ötleteket? Ajánlom a HOGYAN ÍRJUNK KÖNYVET? c. kiadványomat!
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!
8 hozzászólás “Klisék háborúja – 13 csavar, amit ne írj meg a történetedben”
Szerintem egy klisés fordulatot is meg lehet jól írni.
Rajmund Reichenberger: A következők a kedvenceim. A gonosz csúnya, a jó szép. Szesztilalmas történetben: a férfi kemény, a nő csinos, de fizikailag gyenge. Sci-fiben a technika megértése miatt, krimiben a bonyodalom felfedése végett: ostoba karakter, akinek a hozzáértő szereplő elmagyarázza, hogy mi micsoda, és miért történik. Végül, de nem utolsó sorban, mikor a komornyik a gyilkos.
A gyilkos ártatlan. Titkolja, hogy beteg. Az ellenség a barátom. Szerelmes, de mégis csak vonatra száll. Nem is ő volt, hanem az ikertestvére. A rendőrség nem érti, de egy alkoholista magánnyomozó igen. Mégis csak nyert a lottón. Végre megjött a segítség. Ereje van a doboznak. Feláldozza magát. A WC zárva van. Eltűnt, de nem örökre. Előkerült, pedig eltűnt.
Egy klisé is lehet szórakoztató, ha van benne egy kis egyéniség, tűz, lelkesedés. A Halálos fegyver-sorozat a poénos zsarufilmek összes kliséjét hozza (és még elemeket is az eredeti Halálos Fegyver – filmekből), mégis szórakoztató a modern zene, a jó színészek és az alaposan megírt forgatókönyv miatt.
Igen, az épp a kliséket figurázza ki 🙂
Az pedig milyen jó érzés, amikor az jön vissza az olvasótól, hogy: bakker, erre nem számítottam… 😂
Amúgy a szappanoperás romantikus regények nagyon klisések tudnak lenni. Mégis van, aki szereti. Pl. amikor a főhősnő az elején ki nem állhatja a palit. Aztán robban a szerelem… 😂 és tényleg. A komornyik soha ne legyen gyilkos… 😜😜
A happyend. Utálatos, valótlan, és mindent kiszámíthatóvá tesz. A gonosz veszít, a jó győz, a szerelmesek összejönnek és senkit nem kínoz poszttraumás stressz egy horrorisztikus kaland után 😁 A gondolkodás nélküli önfeláldozás szintén.
Viccen kívül, a 100%-os happy end valóban klisés. Sokkal izgalmasabb, ha nem mindenki boldog, ha nem minden probléma oldódik meg az összes fél megelégedésére!