Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!
Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/7. rész: Dramaturgia és információadagolás

Villámgyorsan eltelt fél év, mi pedig elérkeztünk a következő lépéshez, amivel tökéletesítheted készülő regényed. Talán az egyik legfontosabb mozzanata a regényírásnak, amikor megvizsgálod a dramaturgiai ívet és végigveszed, hogy kellő mennyiségű információval láttad-e el az olvasót. És ugyebár az sem mindegy, hogy hol és milyen módon helyezed el ezeket a történetedben.

Lássuk először a dramaturgiát!

A dramaturgia az olvasói figyelem fenntartásának művészete. Minden olyan alapelv vagy írói eszköz, aminek a lényege, hogy egy jó sztorival megfogd az olvasót, az ebbe a kérdéskörbe tartozik. Mitől lesz hát jó egy könyv dramaturgiailag? Megtudod, ha elolvasod ezt a cikket az izgalom fokozásáról.

A főhős útjának keresztezését részletesebben kifejtem ebben a cikkben!

Fontos, hogy mi a kiinduló és végpont, és a főhős hogyan jut el egyikből a másikba. Kérdés, mit írj a köztes fejezetekben, hogyan építsd egymásra a történéseket – a regényed közepének szerkezetéről itt olvashatsz bővebben. A dramaturgia aranyszabályáról, azaz a következményekben való gondolkodásról pedig ebben a cikkemben beszélek részletesen.

Akkor lesz feszes a cselekmény, ha nem szerepel a regényedben felesleges jelenet (és bekezdés és szó, persze). A jelenetek szükségességének kiválasztásához ez egy jó módszer.

Ha kifejezetten romantikus történetet írsz, ennek történetvezetéséről itt írtam. Ha szeretnéd jobban ismerni a klisének számító fordulatokat, ezekből itt szedtem össze egy csokorral!

Csak azt írd le, ami a történetedbe kell, és azt ne, amire nincsen szükség. Erről itt találsz bővebb útmutatást!

Mi történik a regényedben és miért? Mennyire izgalmas? Nagyjából ez a dramaturgia.

Hogyan adagolod az információt?

Az infóadagolás sokaknak ösztönösen megy – akinek nem, annak bizony figyelnie, tanulnia, gyakorolnia kell, hogy mikor mit mondunk el. Ez ott kezdődik, hogy egy szereplő vagy helyszín leírásakor mit és hogyan mondunk el, és ott végződik, hogy egy rejtélyes történet, thriller, krimi írásakor hogyan helyezzük el a nyomokat a regényben.

Először is nézd meg a regényed első fejezetét, ehhez infóadagolás szempontjából itt olvashatsz tippeket.

Az egyes szereplők bemutatásáról van egy e-learning anyagom, ezt megrendelheted itt.

Utána a teljes szöveg tekintetében tekintsd át az infóadagolási elveket, pl. ne írj semmit kétszer: ezeket ebben a cikkben írtam le.

Kifejezetten titok megírásának szempontjából ebben a cikkben találsz segítséget. Ez nemcsak az alapvetésről beszél, hanem tartalmaz linkeket az Agatha Christie módszerét elemző, Könyv Guru portálon megjelent cikkeimre is!

Az olvasód mindent tud, ami kell ahhoz, hogy értse, mi történik? És nem mondtál neki túl sokat? Ez az információadagolás lényege. Hogy pontosan ott és akkor mondj mindent, amikor kell, amikor az olvasónak igénye van rá.

Az “Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével!” sorozat eddig megjelent részei:

Január: Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/1. rész: Tervezés
Február: Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/2. rész: Kutatás és helyszín
Március: Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/3. rész: A kezdés, első fejezet
Április: Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/4. rész: Szereplők
Május: Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/5. rész: Nézőpont
Június: Írj regényt 2021-ben a KNW blog segítségével! – 12/6. rész: Párbeszéd

Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .