Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

A jó cselekmény titka – dramaturgia 1×1

Hosszasan írtam róla a Hogyan írjunk könyvet?-ben, hogyan alakítsd ki a történeted vázlatát. Fontos, hogy mi a kiinduló és végpont, és a főhős hogyan jut el egyikből a másikba. Szeretnék most részletesebben is belemenni, mit írj a köztes fejezetekben, hogyan építsd egymásra a történéseket!

A dramaturgiának végső soron egyetlenegy aranyszabálya van:

Írd meg a következményt!

Az a történet izgalmas, ahol az egymást követő események valójában húzzák, és nem követik egymást. Tehát ha megírtad a jelenetedet, és előbukkan a kérdés: jó, és mi történik azután?, akkor inkább ezeket a kérdéseket tedd fel:

  • és ez mit okozott?
  • ennek következményeképp mi történt?
  • ennek hatására mi nem történt úgy, ahogy tervezték?
  • ettől a történéstől mi változott meg?
  • ettől a döntéstől ki változtatta meg a véleményét, ezáltal a tervét?
  • ez mit idézett elő?
  • ettől kinek lett jobb?
  • kinek rosszabb?
  • kinek a világa fordult fel?
  • hogyan reagált minderre az [x] szereplő?
  • és emiatt mi lett?

Akkor lesz izgalmas a történeted, ha minden egyes történés, cselekvés, jelenet, fejezet úgy követi a másikat, hogy a fenti kérdések egyikére (vagy egy hasonlóra) felel.

És ez azért fontos, mert hajlamos vagy úgy írni a könyvedet, hogy egyik napról a másikra gondolkodsz:

  • jó, de mi történt másnap?
  • oké, és azután?
  • mi történt a hét egyes napjain?
  • legközelebb csak [pénteken] történik valami érdekes, addig mit csináljanak a szereplőim?
  • jó, ez megtörtént – és most?

Figyelj magadra, mert ha a tétova pillanatban inkább efféle kérdések fordulnak meg a fejedben, rossz úton jársz, unalmas fejezetet fogsz elkezdeni. Nagyon nem érdekli az olvasódat, mi történt ezután. Az érdekli, mi történt emiatt.

Szerkesztés közben, tehát amikor már készen van a kéziratod első változata, figyeld meg az események láncolatát, és mindenhol azonosítsd, hogy ezután vagy emiatt kapcsolatról beszélünk-e! Ha ezután – töröld a jelenetet, de legalább gondold át. Kritikus szemmel nézd meg, mi az, ami értékes benne, és ezt mentsd át egy másik fejezetbe. Az a jó könyv, amelyben minden fejezet emiatt logikával követi az előzőt, tehát nem naplót írsz, hanem élménybeszámolót!

Ugye olvasol most egy könyvet? Nézd meg a két egymás követő fejezetet: mi a logikájuk? Légy magaddal fájóan őszinte: izgalmas így?

Hát pennát a kézbe, és írj következményeket!

Gyere regényíró tanfolyamra! A KNW Novel Schoolon három nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!
Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!

Nádasi Krisz blogját olvasod az írás örömeiről és technikáiról. Krisz – és csapata – szerkesztőként pontosan olyan írókat támogat az álmuk megvalósításában, mint te.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .