A szövegben vannak néha olyan szavak, amiket szeretnénk kiemelni, az olvasó orra alá tolni. Láttam olyan magánkiadásban megjelent könyvet, ami elkövette az összes formai hibát, amit csak lehet. Nem csupán a fejezetcímeket, alcímeket emelte ki, hanem látszólag véletlenszerűen bizonyos gondolatokat és szavakat más formában írt. Hogy mit? Megmutatom, legyen egyértelmű:
Hogyan ne formázd a szöveget?
1) Ne használj különböző méretű betűket.
Azaz ha egy mondat nagyon fontos, nagyon lényeges információt közöl, ne tedd két ponttal magasabbra!
2) Ne használj többféle betűtípust.
Ha nem arról van szó, hogy a főhős levelet kap vagy naplóbejegyzést, blogot vagy ilyesmit ír, akkor készüljön az egész könyv egyféle betűtípussal.
Ha azon gondolkodsz, hogy két nézőpontból írt könyv nézőpontjait különböző betűtípussal szeded, akkor most gyorsan lebeszéllek róla. Ne tedd. Fárasztó a könyvet így olvasni, és az olvasó bizony elfelejti, melyik betűtípus tartozik az adott szereplőhöz. Ha nem egyértelmű, ki a narrátor, írd be a nevét a fejezet címébe.
3) Ne használj félkövér kiemelést.
Szövegen belül ne emelj ki szavakat vagy mondatokat félkövérrel csak azért, mert ezek fontosak. Olyan érzés lesz olvasni, mintha a szerző az olvasó orra alá akarná dörgölni a mondanivalót, márpedig az olvasó elég okosnak érzi magát, hogy könyvet olvasson, nincs szüksége a félkövér kiemelésre.
Ez alól az egyetlen kivétel, ha szakmai szövegről van szó, amiben kifejezetten ritkán helyezel el félkövér kiemelést, és ezzel azt jelzed, hogy tulajdonképpen egy új alfejezetet nyitnál, csakhogy a mondandó elég kevés, és ilyen rövid szöveget inkább nem teszel fejezetszintre.
4) Ne válts nagybetűre!
Kiabálásnak hat, ha szöveg közben egy szó vagy mondat hirtelen NAGYBETŰS vagy kiskapitális lesz. Márpedig mi nem kiabálunk az olvasóval, igaz?
5) Ne tégy egynél több mondatvégi írásjelet!!!!!!
Azaz ne fejeződjön be a mondatod két kérdőjellel vagy három felkiáltójellel.
Ha pont pont pontot használsz, az pontosan három darab legyen, ne négy vagy öt vagy ki számolja.
Ha kiemelnéd a szöveget
Ha úgy véled, hogy a leírt szövegben valami fontosabb, mint ahogy az a megfogalmazásból látszik, két választásod van:
1.Fogalmazd meg úgy, hogy az olvasó értse, hogy ez fontos. Mondd meg, hogy ez fontos, vagy fogalmazd meg ezt a gondolatot több mondatban, vagy is-is. Például:
Ne tégy egynél több mondatvégi írásjelet! Nagyon fontos, hogy betartsd ezt a szabályt, egyszerűen azért, mert a magyar helyesírás így írja elő. Két kérdőjellel befejezni egy kérdő mondatot épp olyan amatőr, mint ly-nal írni a hajót (halyó).
2. Írhatod dőlt betűvel az adott szót vagy mondatot.
A dőlt betűs írás sem alkalmazható azonban bármikor. Ennek szabályairól, alkalmazásáról keresd a cikket következő pénteken.
Bizonyos esetekben az idézőjel alkalmazása is megfelelő lehet, erről is írok hamarosan!
3. Rendezd középre.
Ha egy kisebb szövegrészt emelnél ki, megfontolandó, hogy az egészet igazítsd középre, figyelve, hogy a szöveg beljebb kezdődjön és végződjön, mint a normál stílusú szöveg.
4. Használj szövegdobozt.
Az újságcikkekben jellemzően vannak ún. keretes írások, amikor a cikkhez illő, de nem pontosan beleillő, inkább lazán kapcsolódó szöveget (például anekdotát, jó tanácsot, idézetet) eleve egy szövegdobozba írnak, amit a lap egyik széléhez vagy középre illesztenek. Szakkönyvben ajánlom ezt a fajta kiemelést!
5. Ha fejezetcímekről vagy alcímekről van szó, természetesen kiemeljük ezeket, mégpedig az 1)-4) pontok bármelyikével vagy akár mindegyikével is dolgozhatsz: más betűtípust választhatsz, amit nagyobb méretűre állíthatsz, vastagíthatod vagy szedheted dőlt betűvel, és lehet ez nagybetűs vagy kiskapitális is. A lényeg, hogy vonzza a szemet, és harmonizáljon a szöveg kinézetével!
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!