A 2018-as Könyvfeszten a Twister munkatársai tartottak előadást arról, milyen egy jó szinopszis, hogyan adj be kéziratot kiadóhoz, függetlenül attól, hogy pályázatra küldöd vagy nem. A céljuk az volt, hogy az idei Bekezdés-pályázatra minél jobb munkákat kapjanak, és egy órán keresztül meséltek, olyan sok hasznos információ hangzott el, hogy kénytelen vagyok két részletben megírni. Ebben a cikkben a kéziratleadással kapcsolatos általános tanácsaikról számolok be, jövő héten pedig konkrétan a szinopsziskészítéssel kapcsolatos intelmeket írom meg.
Nos, nézzük a Twister tanácsait!
1) Ne siess.
Ne siesd el a leadást, tényleg olyan kéziratot nyújts be, ami a lehetőségeidhez mérten a lehető legeslegjobb! Olvastasd el minél több emberrel, építsd be a javaslataiakat, ellenőrizd a helyesírást ötvenszer.
Ugyanez igaz a szinopszisra is: foglalkozz vele eleget, írj szuper szinopszist! A kiadók ugyanis embereket foglalkoztatnak: egy pocsék szinopszisra örökké emlékezni fognak, még olyan is előfordul, hogy egy különösen tré szinopszist megmutatnak egy másik szerkesztő ismerősüknek, hogy együtt kacagjanak rajta.
2) Kommunikálj normálisan.
Ne úgy küldd el a levelet, hogy:
- degradálod magad (ez az első / béna vagyok/ én is tudom, hogy gyenge)
- magasztalod magad (megengedem, hogy betekintést nyerjenek géniuszom legújabb műalkotásába)
3) Ne vesztegesd mások idejét!
Amikor kiadónak küldesz kéziratot, légy körültekintő.
- Maradj zsánerben: gyerekkönyvet gyerekkönyvkiadónak küldj, de sci-fit ne. Nincs olyan, hogy „hátha mégis kiadják”.
- Először érdeklődj, a kinézett kiadó fogad-e egyáltalán kéziratokat. Ha nem, ne küldd el.
- Embernek küldd, névre szólóan, és szólítsd is meg a levélben!
- Ne keverd a kiadókat és az ott dolgozókat. Ellenőrizd a levelet, mielőtt kiküldenéd, hogy tényleg annak a kiadónak akarod küldeni, akit írtál, és ott tényleg az az ember dolgozik!
- Küldj levelet, szinopszist és a kézirat első három fejezetét.
- Ha vannak a beadással kapcsolatos szabályok, pl. betűtípus, sortáv, oldalszám, azokat tartsd be!
- Ne küldj magadról fotót, szakmai önéletrajzot, egyéb biográfiát, vagy egyebet, mondjuk lufit vagy tortát.
4) Mi legyen a levélben?
Szólítsd meg azt, akinek írod, és mutatkozz be. Mindenképpen írd le, mit küldesz, add meg a kézirat címét is, még akkor is, ha csak egy béna munkacím, mert különben nem tudnak rá hivatkozni és beteszik a „címtelen kéziratok” mappába.
Add meg a könyv zsánerét, hosszát, célközönséget, és írd le, hogy pontosan mit csatolsz ezzel kapcsolatban.
Írd le, miért pont ezt a kiadót keresed: mert mondjuk olvastad ezt meg ezt meg ezt a könyvet, és szerinted a tiéd némelyeset hasonlít ezekhez. (Ne rontsd el ezt azzal, hogy itt MÁS kiadó könyvét dicséred.)
Írj magadról is pár mondatot: írói tapasztalatodról, ha voltak ezzel kapcsolatos tanulmányaid, pl. elmentél Könyvfeszten előadásokra, fizetett kurzusokra, online tanfolyamokra, ha bölcsész vagy, illetve a szakmai tapasztalatodról írj: ha szakmai könyvet írtál mondjuk a futásról és orvos vagy dietetikus vagy, azt semmiképpen ne hagyd ki, de ha krimit írtál, melyben futókat nyírnak ki, akkor is írd le, hogy öt éve futsz és már tíz maratonod volt. Írj arról, miért vagy különleges, a könyved miért az, és mindez hogyan illeszkedik a trendekhez. Ne írj butaságokat és cikis dolgokat, pl. hogy még sosem írtál, vagy hogy utálsz olvasni. Ha úgy érzed, kínos lehet egy információdarabka, akkor azt ne oszd meg és kész.
Egy bekezdésben foglald össze a könyved cselekményét is. Ebben szerepeljen a műfaj, a korszak, a fontos szereplők, és a konkrét cselekményből azt emeld ki, ami miatt az olvasó figyelmét ez az egész felkeltheti.
A kéziratleadással kapcsolatban én is írtam egy cikket Könyv Guru oldalára, ajánlom figyelmedbe ezt is!
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!
2 hozzászólás “Kéziratleadás Twister módra”
Kedves Krisz!
Mit tudsz tanácsolni, egy kiadónál kit érdemes a levél címzettjeként megszólítani, ha nem egyértelmű, hogy ki fogja olvasni a levelet?
Előre is köszönöm szépen a választ!
Hívd fel őket telefonon, és kérdezd meg, kinek küldd az anyagot 😉