Mielőtt belekezdünk ebbe a cikkbe, szeretném pontosítani, mit is jelent a nézőpont.
Arról fogunk ugyanis beszélni, hogy a könyvekben mindig van legalább egy szereplő, akinek a nézőpontjából látod az egész történetet. Ez a leggyakrabban egyetlen személy, időnként kettő, néha több.
„Az a kis falu, ahova a két gyermek való, a Mecsek egy völgyében rejtőzködik. Valami harminc vályogház meg egy nagy kőház mindössze. Az ablakok olajos vászonból vannak minden házon. Az úri házon is. De máskülönben olyan házak, mint a mostaniak. A kis falut sűrű fák lombozzák körül, s a lakók azt gondolják, hogy a török sohase talál oda. Hogy is találna? Az út meredek, szekérnyom nincs. Torony sincs. Az emberek élnek, halnak a kis rejtekfaluban, mint az erdei bogarak.”
Ebben a könyvben Gárdonyi a mindent látó narrátor, aki anélkül váltogatja a nézőpontokat, hogy előtte megmondaná, kinek a fejével fog gondolkodni. Ha egy fejezet a két kisgyerekről szól, akkor az ő szemükkel nézi a világot. Ha Dobó Istvánról ír, akkor a kapitány szemszögéből látunk mindent. Gárdonyi nem mondja meg, csak mutatja.
Meglátod kapásból a hibát a következő két részletben?
„Amikor meghallottam a hírt, halálsápadtan fordultam Anya felé. – Igaz ez? – kérdeztem.”
„Réka a táskájáért nyúlt. Kivette belőle a pénztárcáját, kinyitotta, és kihúzott onnan egy névjegykártyát. Kamilla a kis papírdarabra meredt. Nem hitt a szemének. Réka elvigyorodott. – Ez aztán az előléptetés, mi? – kérdezte.”
„Réka a táskájáért nyúlt. Kivette belőle a pénztárcáját, kinyitotta, és kihúzott onnan egy névjegykártyát. Kamilla a kis papírdarabra meredt. Szemöldöke olyan magasra szaladt, hogy már-már a hajvonaláig ért. Réka elvigyorodott. – Ez aztán az előléptetés, mi? – kérdezte.”
Mi a helyzet a másikkal? Megtaláltad benne a beteg szót?
„Amikor meghallottam a hírt, éreztem, hogy kifut arcomból a vér. Anya felé fordultam. – Igaz ez? – kérdeztem.”
„Lapulnak. Reszketnek a töröktől.És a félelmük nem árnyéktól való. Egynéhány perc múlva ropogás hallatszik a harasztban, és mindjárt rá egy strucctollas, fehér török süveg meg egy barna lófej jelenik meg a fák alatt.A török ide-oda forgatja a fejét. Ránéz a szürkére. A maga sötét pej kis lovát kantáron vezeti.Most már látni, hogy a török csontos arcú, barna ember. A vállán diószínbarna köpönyeg. A fején tornyos, fehér süveg. A fél szeme be van kötve fehér kendővel. A másik szeme immáron a fa mellé kötött szürkét vizsgálja. Nem tetszik neki, az látszik az arca fintorgásán. De azért eloldja.”
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!
2 hozzászólás “Kreatív írás tipp: Gyógyítsd meg a nézőpontot!”
Szia Krisz!
Kérdésem az, hogy a második részletet tekinthetjük úgy mintha mindentudó nézőpontban íródott volna? A mindent látó narrátor beleláthat Kamilla fejébe is. Vagy rosszul látom?
Igen, mondhatjuk. Mondjuk a megadott részlet és Gárdonyi között az a nagy különbség, hogy Gárdonyi nem néz bele a fejekbe, szívekbe, ő csak azt írja le, amit lát (Nem tetszik neki, az látszik az arca fintorgásán.). És érdemes őt követni, tehát ha a mindentudást választjuk, akkor sem a gondolatokat és érzelmeket leírni, hanem hogy ez miből látszik.