Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

12 tipp – Az okos író életviteli listája!

Idén több hangoskönyvet hallgatok, mint tavaly, és az utóbbi néhány könyv, ami a fülembe mászott, az agyműködésről szólt. Elképesztő, mi mindent tudunk már az agyról! És mivel íróként ez az egyik elsődleges munkaeszközünk, szerintem téged is érdekel, hogyan optimalizálhatod az agyad, vagy még inkább: hogyan tarthatod karban.

Lehet új agysejteket növeszteni?

Az agysejtek fejlődése nem áll meg időskorban sem – ha teszel értük. Ha jó a keringési rendszered, akkor nemcsak pusztulnak az agysejtjeid, hanem keletkeznek is! Az első könyv, a Biohack your Brain ezt állítja középpontba. Az író, Dr. Kristen Willeumier azt mondja, ugyan az agyunk csupán a testünk 2%-át képviseli, ha a súlyáról van szó, de a testünkben keringő vérnek a 20%-át használja fel: a benne lévő oxigént, glükózt és cukrot. A vér más anyagokat viszont elvisz az agyból: például az amiloid-béta fehérjét, ami az Alzheimer-kórért felelős.

Mit tegyél, hogy okos legyél?

Ha koncentrációs problémád van, vagy úgy érzed, köd vagy vatta van a fejedben, az valószínűleg keringési bajt jelez. Az alábbi tippek segíteni fognak, illetve ezek vezetnek az agysejtek regenerálódásához, szóval vezesd be őket a napi, heti rutinodba már most!

1.      Igyál rengeteg vizet!

A nőknek minimum 3, a férfiaknak minimum 4 liter ajánlott. Csak kb. 2 liter vizet veszítesz minden nap a lélegzéssel és a verítékezéssel, plusz amire a sejtjeidnek a működéshez szükséged van – ha egy légkondicionált irodában ülsz egész nap. Mivel az agynak kb. 75%-a víz, ha nincs elég víz a szervezetedben, az agyad érzi meg először. Már azt is megérzi, ha 1%-kal kevesebb vízhez jutsz: az első jele a fáradtság, a kimerültség érzése! Ha szédülsz vagy ok nélkül feldühödsz, rosszul látsz – ezen tünetek mögött is meghúzódhat a dehidratáltság. Igyál többet – igyál vizet, és tudd, ez nem ugyanaz, mint a narancslé vagy a tea vagy bármi más. Lisa Mosconi azt mondja, még edzés után is jobban jársz a sima csapvízzel, mint egy speciális edzés utáni itallal! Az emberek 75%-a nem iszik elég vizet ahhoz, hogy az agya optimálisan működjön. Igen, az agyunk dehidratált.

A jó agyműködés legfontosabb feltétele: igyál napi 3-4 liter vizet!

2.      Egyél halat hetente kétszer.

Az omega-3 zsírsav azért fontos, mert ez veszi körbe az idegszálakat. (A legjobb a pisztráng, tonhal, lazac, kagyló, osztriga, hering, makréla, szardínia.)

3.      Egyél bogyós gyümölcsöket.

Ezt is minimum hetente kétszer. Rengeteg antioxidáns van bennük.

Az étlapodon sok zöldség és gyümölcs szerepeljen, teljeskiőrlésű gabona, magok, diófélék, olívaolaj. Egyél minél kevesebb húst, tejterméket, cukrot és feldolgozott szénhidrátot. (Még több tudás: Lisa Mosconi: Brain Food.)

Egyél sok zöldséget és gyümölcsöt – főleg bogyós gyümölcsöket!

4.      Végezz kreatív tevékenységet: a legjobb az írás.

Levélírás, naplóírás, történetírás, dalírás: ezek a tevékenységek konkrétan agysejtet növesztenek, mert ilyenkor új dolgokkal kell előrukkolnod.

5.      Olvass regényt.

Az agyadat edzi, ha más emberek életét kell elképzelned, az érzelmeiket. Az információadagolás miatt az agyad olvasás közben a rejtélyeket is bogozza, plusz tudásanyagot is szerzel valamilyen tárgyban, új ismeretekre teszel szert. Az olvasás tehát mind a három fajta intelligenciát növeli!

6.      Tanulj egy új szót minden nap.

Lehet ez az anyanyelveden, lehet ez egy szakmai szó, vagy tanulj idegen nyelvet. Ez a tevékenység nemcsak a memóriát javítja, hanem az agy kép-, és hangfeldolgozó területeit is.

7.      Minden nap kirakózz vagy szudokuzz.

És ne számítógépen, hanem papíron. Ha ezt megteszed, az agyad 10 évvel lesz fiatalabb, mint azon korodbélieké, akik nem teszik ezt.

A szellemi fittség egyik titka: szudokuzz vagy kirakózz minden nap!

8.      Aludj 7-9 órát minden nap.

Ez újratölti az agyadat! (Több tudás: Rahul Jandial: Life Lessons from a Brain Surgeon.)

9.      Kerüld a stresszt.

Ha mégis stresszes vagy, tedd az egyik kezed a gyomrodra, a másikat a szíved fölé. Utána vegyél mély lélegzetet az orron keresztül, le egészen a hasadba, miközben 6-ig számolsz. Tartsd bent, és közben 3-ig számolj. Majd fújd ki, megint 6-ig számolva. Ez megnyugtatja a szervezetedet, ha 5-10 alkalommal elvégzed, a stressz nagyságától függően.

10.  Ha elkapsz egy negatív gondolatot, írd le, és vizsgáld meg.

Valószínűleg nem igaz, azaz alaptalan félelemről van szó. Tudatosítsd ezt magadban! Minden elkapott negatív gondolattal csökken a stresszszinted.

11.  Ha ülsz, húzd ki magad!

A nyakad legyen egyenes, így megy a legtöbb vér a fejedbe.

12.  Sétálj egyet!

Minden nap. Állj fel most és menj!

Gyere regényíró tanfolyamra! Három nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!
Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Egy kis gondolat “12 tipp – Az okos író életviteli listája!”