A mese különös történet. Szerintem az adja a nehézségét, hogy akkor jó, ha örömet ad a gyereknek és a felnőttnek is. Ha a gyermek is tud vele azonosulni, és a felnőtt sem unja egymás után öt este felolvasni. E szellemben adok a meseírással kapcsolatban 5 tanácsot!
1. Van a mesében probléma.
Egy jó mese pontosan ugyanolyan, mint egy jó felnőttkönyv: a végére megoldja a hőse problémáját. Ez a legfontosabb ismérve, ennek feleljen meg a te meséd is, ha sok kis olvasót szeretnél!
Lehet a te meséd realisztikus: Pisti kórházba kerül, Julcsi mérges, vagy írhatsz szimbólumokban, megbetegedhet vagy bepipulhat egy virág vagy egy kisnyúl. Az a lényeg, hogy legyen egy hős, aki e világban kicsi, mint a gyermek a fölnőttek közt, és legyen valami problémája vagy küldetése, amit meg kell oldania. Nem jó, ha egy mese arról szól, hogy mondjuk egy kiskutya kódorog a városban, és nem jut el sehová.
2. A főhős oldja meg a problémát.
A gyerekek épp azért szeretik a meséket, mert azt látják belőlük, hogy az őket körülvevő világ nagy és riasztó ugyan, mégis lehetséges benne boldogulni. A főhőssel azonosulnak, aki vagy fizikailag, vagy egyéb módon kicsi, tapasztalatlan, kilóg a sorból, tehát úgy írjunk mesét, hogy pontosan ez a szereplő oldja meg a problémát, problémákat, vagy legalábbis járuljon hozzá nagy mértékben.
Nem ad támaszt a gyereknek az a mese, amelyben a bölcs szereplő adja a megoldást. Az ugyanis épp olyan, mint az élete, ahol a szülei mondják meg neki, mit csináljon, hogyan boldoguljon.
3. A szereplők egyszerűek.
A mesék szereplői egydimenziósak. Vagy jók, vagy rosszak. Minél kisebb, fiatalabb egy gyermek, annál fontosabb, hogy a világ fekete-fehér legyen, a sárkány legyen gonosz, a királyfi jó. (Vagy legyen a sárkány jó, mint Süsü.) Nem árnyaljuk a jellemeket, a kedves királyfi bizony a virágot sem tapossa le.
4. A szereplők kinézetét nem kell leírnunk.
Mesehőseinknek az ábrázolása is sematikus: a gyermek nem azonosítja a királyfit a brit George herceggel, nem más szereplőket képzel el, hanem önmagát gondolja bele a mesébe. A belső tulajdonságok fontosak, nem a külsők, így kifejezetten nem írjuk le, a főhős szőke-e vagy barna hajú. Inkább a meseszereplők küllemét írjuk le annyiban, hogy a sárkány piros-e vagy zöld, hangulatot teremtünk csupán.
5. A szereplők a mesében nem fejlődnek.
A sárkány nem bánja meg, hogy mennyi leányt elrabolt, a vadász nem mélázik azon, amikor a farkas hasát felvágja, hogy ez fájdalmas-e. Nem teszik mérlegre tetteik következményeit és nem gondolják át korábbi életüket, jó vagy rossz döntést hoztak-e. A királyfi akkor is jó, ha levágja a sárkány összes fejét.
A te meséd miről szól? Írd meg kommentben, vagy tedd be a mesekönyved linkjét! 🙂
Hogy egyik cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!
-
– SZTORILABOR – NOVELLAÍRÓ KLUB20000 Ft
-
– A regényíró tanfolyam: KNW NOVEL SCHOOL59999 Ft – 99999 Ft
-
Akciós termék– Hogyan írjunk könyvet? (nyomtatott könyv) – 2. KIADÁSOriginal price was: 5910 Ft.5499 FtCurrent price is: 5499 Ft.
3 hozzászólás “Hogyan írjunk mesét?”
Az egyik gyerekmesém – A kis görbringa története (a Gyakori Kérdéseken a Csicsky név alatt szerepelek):
https://www.gyakorikerdesek.hu/kozoktatas-tanfolyamok__hazifeladat-kerdesek__6447921-irodalom-orara-meset-kell-irnom-de-nem-tudom-mirol-irjak-es-hogy-kezdjem-lehet
Tegnap írtam az unokáimnak: Páfrány a fák lombkoronája árnyékában élt társaival a sűrű erdőben. Nap nem melengette testét, nem cirógatta arcát. Ez csak az égig magasodó fák kiváltsága volt. – Ó csak egyszer hozzám is eljönne!- sóhajtott. – Ne vágyakozz a Nap után! – próbálták lebeszélni a többiek. – Mi, páfrányok a sötét, nyirkos helyeket kedveljük, az a mi világunk. Páfrány többé nem hozta ezt szóba, mígnem egy hideg, csillagtalan éjszakán arra ébredt, hogy vakító világosság tölti be az erdőt. Eközben soha nem hallott mennyei muzsika áradt, hömpölygött a fák között. Angyalsereg zengte: Örüljetek, mert megszületett a világ Világossága! Páfrány tudta, hogy egész életében erre várt. Örömében táncra perdült, és spóráit vitte a szél, hogy hírül adják: Nem kell tovább sötétségben élnetek!