A személyes tanfolyamokon sokszor felmerül a téma, beleírhatunk-e a történeteinkbe adott korra vonatkozó szavakat. Ezeket a sokatmondó szavakat kapcsolónak hívom, mert úgy kapcsolnak föl az olvasóban egy érzést, mint ahogy otthon a villanyt kapcsoljuk. Föl-le, föl-le.
Mit tesz egy kapcsoló?
Kapcsoló például a Facebook és az iwiw is – ezeket a szavakat a cikk címében már említettem. Nyilvánvaló érzéseid támadnak, ha ezeket olvasod. Ha a főhős a regényben belép a Facebook-fiókjába, az máris kb. a 2010 utáni időszakra teszi az eseményeket. Az lesz még az érzésed, hogy ez egy mai könyv, ugyanakkor cseppet retró is: manapság már az Instagram divatos.
És mi is van az iwiwvel? Nos, az olvasóid nagy része azt sem tudja majd, hogy ez egyfajta elődje a Facebooknak, hisz annyira régi – és inkább kínos és vicces, mintsem divatos.
Hogyan válassz kapcsolót egy mai sztorihoz?
Gondban leszel, ha ma írsz egy mai, realista regényt. Egyrészt ma már mindenkinek van okostelefonja – lehet olyan történetet írni, amiben nem jelenik meg, vagy nem hangsúlyos a használata, csupán telefonálásra használják, és nem írod le, okos-e vagy sem. De ha a te hőseid igenis használják rajta az internetet, mert épp olyan helyzetbe kerülnek, hogy nem hiteles, ha nem teszik, akkor nem kerülheted ki. Vagy csak nagyon nehezen. Ilyenkor lehet nehéz döntés, mit is írj.
Vannak megoldások.
1) Egyrészt megteheted azt, hogy nem írsz le márkanevet. Nem azt írod, hogy Janka beírta a Google keresőjébe, hanem azt, hogy Janka beírta a keresőbe.
Vagy úgy fogalmazol, Döme üzenetet írt Petinek, nem pedig azt írod, Döme szólt Petinek Messengeren.
2) Másrészt megteheted, hogy utánanézel a technológiák, márkák jövőjének. Amikor a YouTube vagy az Amazon indult, még nem volt biztos, hogy megmarad, de a Facebookról már az első évben tudtuk, hogy zseniális lesz. Az elemzők ezeket kiválóan megmondják, például a Gartner varázsnégyzete egy ilyen eszköz.
3) Ott van aztán a megérzésed is. Ha te úgy gondolod, vállalod a rizikót, hogy beleírd a magyar Videa vagy Prezi nevét a könyvedbe, mert szerinted ezek igenis legalább húsz évig még divatosak maradnak, akkor hajrá. De ne feledd, hogy a világ rettentő gyorsan változik.
Mint ahogy egy kedves ügyfelem, Cseke Lajos írta Facebookon: “Amikor egyetem után dolgozni kezdtem, tekerős telefonon hívtam a Joci nénit a postán, és néha fél napot vártam, mire kapcsolták az ország túloldalán a hívottat. Nem is olyan rég ki tudta még, hogy pár év múlva már gyártani sem fognak rádiósmagnót a kocsiba, most meg már CD-lejátszó sincs. (Az enyémben még mindkettő gyárilag, vigyázok is rá 🙂 ) Két hónapja optikai kábelt húztak a házamhoz, de már készül az 5G, meg valami harmincezer darabos műholdflottát is terveznek. Lassan már sajtreszelőről sem írhatunk, mert mire kiadják, máris történelmi regény lesz belőle. És a villany a házban? Száz éve lényegében nem változott, és ma sem tudjuk elképzelni, hogy holnap már ne kapcsoljuk föl, ha sötét van, de sose tudni… Jó lesz meggondolni, hogy hősünk villanyt kapcsoljon-e, ha gyanús zajokat hall este a házában.”
Mennyi évre előre tervezzek? Mi számít kínosnak?
Úgy vettem észre, hogy a technológiák esetében egy lépcsőfok az, ami kényelmetlen. Ha most egy olyan friss kiadású könyvet olvasol, amiben a főhős CD-lejátszót hallgat a buszon, az furcsa. Ha viszont kazettás magnója van, azaz két lépcsőfokkal lépünk vissza, az már történelmi.
Az efféle, konkrét időszakra utaló kapcsolók minden esetben vagy erősítik, vagy gyengítik a művet. Gondolj bele, hogy ha Jane Austen nem említi, hogy lovaskocsival járnak a hősei, ha hiányzik ez a motívum a könyvből, az mennyivel kevesebb!
Mennyi kapcsoló legyen egy történetben?
Kifejezetten javaslom, hogy kapcsolókkal utalj arra a korra, amiben a történeted játszódik, mert ez ráerősít a mondanivalóra.
Túlzásba azonban ne ess! Ha nem a technológia fontos a novelládban, regényedben, akkor nem biztos, hogy specifikálnod kell, milyen típusú telefont használnak a szereplők, sőt, azt is gondold végig, kell-e mondanod, hogy ez telefon, mobiltelefon, okostelefon.
Időtlenné válik a történeted akkor, ha ilyesmi egyáltalán nem szerepel benne. Ha a szereplőd megkéri a kocsmában a csapost, hívjon neki taxit, akkor sokkal hosszabb időszakban képzelhetjük el a történést: van taxi és telefon.
Ha pedig a szereplőd iPhone6-oson rendel Übert, ez rengeteg mindent elmond az évről, a helyszínről, a szereplőről is. Azt fontold meg tehát, neked melyik hatásra van szükséged!
Szabad márkaneveket írnom egy regényben?
Szabad, erről egy teljes cikket írtam korábban, törvényi hivatkozással, itt találod.
Ha tele vagy ehhez hasonló kérdésekkel, gyere el személyesen az egyik tanfolyamomra. A következő regényíró tanfolyamról itt találsz információt, ha pedig már van kész kéziratod, inkább erre a kurzusra gyere!
Hogy egy cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!