Az első mondat a novellákban is fontos, de teljesen másképp, mint a regényekben.
A regényben a fő célja az, hogy betekintést adjon valamiképp a történetbe, megmutassa, miről és kiről fog szólni, milyen jellegű lesz a konfliktus, a hangulat, a műfaj – lásd cikkemet az írói ígéretről.
A novella első mondatának célja ezzel szemben egyszerűen a figyelemfelkeltés – és ettől bonyolult. A novellában nem kell megmutatni a helyzetet vagy a szereplőket, a konfliktust meg azért nem, mert sokszor nincs is. Egy jó novella jó első mondata inkább a premisszával vagy a mondanivalóval kapcsolatos, esetleg a csattanóval. Azaz valahogy inkább a történet végével, semmint az elejével.
A novemberi haladó íróklubban a novellaírás volt a téma (2025 júniusában folytatjuk, gyere el, ha érdekel a novellaírás), és összeszedtünk rengeteg jó első mondatot. Mutatok egy csokorral, és ezen mutatom meg, milyen irányban gondolkozz, amikor ütős első mondatot keresel egy novellának.
Első mondatok novellában
A novella első mondatában tehát a figyelemfelkeltésre törekszünk. Valam olyat akarunk leírni, amitől az olvasó felkapja a fejét, és tovább akar olvasni.
De mire kapja fel a fejét?
Nézzük!
„Emögött tuti valami jó kis sztori van”
Azaz annyira érdekes, sokat ígérő a közlés, hogy bizton tudjuk, ezt a sztorit hallanunk kell. Amikor azt a kérdést tesszük fel magunkban olvasóként:
- Mi történt itt?
- Mi történhetett?
- Hogy volt?
- És ezután mi lesz?
Példák:
Valamikor a nyolcvanas évek elején levelet kaptunk Amerikából.
(írta Marosi Gyula: Törmeléktörténet a létező szocializmus idejéből)
Ki ne hinné szívesen, hogy vannak csodák?
(írta Méhes Károly: Magdi, Sanyi, Zsuzska, Lali, Erzsi, Mari, Szabi, Timi)
Nem kellett volna megszólalni.
(írta Horváth (EÖ) Tamás: Messziről jött ember)
Először arra kértek, hogy hozzam el a dolgokat a házból.
(írta Urbán Péter: Úton járók)
Nem túl gyakran szoktunk találkozni, mert nincs sok értelme, fogalmaztam meg valamikor két-három hónapja, amikor zárásig ücsörögtünk a Turisztban.
(írta Vincze Ferenc: Albérletapokrif)
Pontosan két évig és nyolc hónapig laktunk együtt Judittal.
(írta Borbély András: Az ikrek)
Nagyon furcsa ellentmondás
Ha olyan kijelentéssel kezded a történetet, amiben eleve feszül valami ellentmondás, akkor az olvasó azért akar továbbolvasni, mert azt szeretné, hogy ez az ellentmondás feloldódjon.
Példák:
Éva mindannak ellenére, amit megtudott róla, ragaszkodott az öreghez.
(írta Mezey Katalin: A bizalomról)
Tiblényi akkoriban bukkant fel Süvöltényben, amikor a damilos halál.
(írta Prágai Tamás: A freskó)
Környezetleírás furcsa hangulattal
Ha regényszerűen kezded is a novellát, legyen benne valami szokatlan, utalj a hangulatra, a csattanóra.
Példák:
Folyó szeli ketté a hegyet, nem is akárhogyan, félkör alakban, élesen sodró, kifelé feszülő kanyarral, mérgesen bele is harap az érkező oldalba, elhagyott mederrésze pedig mocsarasodik a túlparton.
(írta Kontra Ferenc: A Fibonacci-sor; ebben a novellában rengeteg feszültség lesz, gyilkosság és kegyetlenség)
A kúp alakú, magas hegy úgy trónolt a hegygerincekkel övezett medence oldalában, mint székesegyház egy püspöki székhely felett.
(írta Molnár Vilmos: A legfelső stáció)
Egyszerűen vicces
Lehet, hogy a te első mondatod az ellentmondás miatt vicces, de lehet, hogy ez nem tisztán eldönthető. Az a lényeg, hogy az olvasó a nevetésből kér még, tehát a humoros első mondat után továbbolvas.
Példák:
Egyetlen Mariskám!
(írta Dévényi Tibor: Litkei B. Mihály lassújáratú űrkompvezető levele kedveséhez, Mariskához a Hungária-II. fedélzetéről; ez azért vicces, mert egy űrhajóból Mariska nagyon-nagyon egyetlen)
Történt egyszer, hogy az inotai készenléti lakótelepen megjelent az isten.
(írta Czinki Ferenc: Üdvösség készenlétben – Az inotai rendszerváltás hiteles története 1.)
Te milyen első mondatot fogsz írni?
Felhívom a figyelmed arra is, hogy a párbeszédes kezdés novellában kevesebb lehetőséget nyújt a figyelem megragadására, kevesebb a játéktér, mint leíró mondattal. A fentiekből hány első mondat volt párbeszédes?
Ne feledd, ha novelláról van szó, akkor ez szinte sosem áll egyedül, hanem mindig más novellák mellett. És a novellák esetében sokszor nem a cím, hanem az első mondat a döntő, az olvasó ezt választja-e a kötetből, vagy továbblapoz, és egy másikat olvas el. Tehát a többi novellával versengsz az olvasó figyelméért, és az első mondattal ezt megkaphatod!
Utána meg már csak a többi mondatot kell remekül megírni, az sokkal könnyebb!
Gyere regényíró tanfolyamra! A KNW Novel Schoolon 2×2 nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!
Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!
—
Nádasi Krisz blogját olvasod az írás örömeiről és technikáiról. Krisz - és csapatának többi tagja - szerkesztőként pontosan olyan írókat támogat az álmuk megvalósításában, mint te.