Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

Sorozatot írjak vagy regényt?

Főleg fantasy műfajú történetekkel jöttök hozzám úgy, hogy eleve sorozatban gondolkodtok. Ezért lett a mai cikk témája a sorozat! Nézzük meg, mi az előnye annak, ha eleve sorozatot írsz, és mi a hátránya?

Akkor tervezel sorozatot, ha eleve bonyolult a cselekményed és szerteágazó a világ, amit kitaláltál. Érthető, ha be szeretnéd mutatni a regényed helyszínének, világának történelmét, politikáját, több szereplőnek is a múltját és a legégetőbb problémáját. Ha nagyot markolnál, ahhoz bizony sok oldalra van szükséged.

Dramaturgia

Kezdő íróként sorozatot írni nem egyszerű. Ez ugyanis azt jelenti, annyira át kell látnod a bonyolult világodat és történetedet, hogy előre meg tudd határozni, hány kötetes lesz a teljes mű, mi lesz az egyes történetek íve, és mi lesz a teljes sorozat íve. Alulról felfelé is kell építkezned, és fentről lefelé is. Ez a fajta dramaturgiai tisztánlátás és tervezés nagyon nehéz. A hozzám forduló szerzőkkel a sorozataik ívével jellemzően három órát foglalkozunk, bele nem értve az általam kiadott házi feladatok elvégzését, mielőtt egyáltalán nekiállnának megírni vagy kijavítani az első jeleneteiket.

Szerintem mondanom sem kell, hogy egy kötet ívét sokkal egyszerűbb megtervezni, mint:

  • eldönteni a kötetek számát, 
  • megtervezni a sorozat ívét és 
  • megtervezni minden egyes kötet ívét.

A könyvkiadók is úgy vannak ezzel, hogy előbb bizonyítsd, hogy képes vagy jó ívet adni egy egykötetes műnek, mielőtt elhiszik neked, hogy jól építesz fel egy ötkötetes sorozatot. Már csak azért is, mert nem árt, ha az egyes kötetek terjedelme nagyjából ugyanakkora.

Logikai hiba

Valószínű, hogy egy sorozattervedben van valamiféle logikai hiba. Ez könnyebben kibukik, ha elmeséled valakinek a teljes történetedet. Már az is segít, ha végighallgat és egy szót sem szól, mert ahhoz, hogy elmeséld a történetedet, szükséges az, hogy végiggondold. Ha azonban nem egy plüssnyúlhoz beszélsz, hanem egy racionálisan gondolkodó, analitikus személyhez, és még visszajelzést is kapsz tőle, magad is rá fogsz jönni ilyen logikai hibára.

Minden kéziratban, amelyet olvasok, van néhány kisebb-nagyobb logikai baki. Sorozat esetén arról van szó, hogy ez a valószínűség eleve megsokszorozódik, ha szorzod ezt a kötetek számával. És akkor még az is ott van, hogy magában a sorozatban is lehet baki, tehát nemcsak a kicsi ívekben, hanem a nagy ívben, a koncepcióban is. Mondok erre egy példát.

A Tükörjáró sorozatot nagyon szerettem – amíg véget nem ért. A negyedik, utolsó könyv ugyanis annyi mindenre nem adott magyarázatot, vagy nem stimmelt a magyarázat, hogy ezekből egy háromoldalas listát írtam. Anélkül is el tudom mondani neked, hogy lelőném a poént, hogy Dabos nem magyarázott meg egy sor elemet a nemzetségfők nevelése kapcsán, vagy a gyermekkönyv írásával kapcsolatban, ami kulcseleme pedig a sorozatnak. Nem csoda, hogy az olvasók olyan hadjáratot indítottak, hogy az írónő úgy döntött, törli a profiljait a közösségi médiában. Ez az eset azért különösen érdekes, mert a kiadó jelezte az írónak, hogy nem javasolja így befejezni a sorozatot, Dabos azonban ragaszkodott az írói szabadságához. (Dabos kegyvesztése a függővégnek is köszönhető, ezt azért tegyük hozzá.)

Másik jó példa a Harry Potter-sorozatban az időnyerő, az a kis készülék, amivel a gyerekek vissza tudnak utazni az időben. Rowling azonban nem bukott ezen a logikai hibán: nemcsak megmagyarázta, hanem új mű is született ennek kapcsán, kifejezetten jól jött ki belőle. 

Főleg a fantasyk kapcsán merül fel a kérdés: sorozatot írjak, vagy regényt?

Írjak sorozatot, vagy ne?

A sorozatnak van egy óriási előnye: a kiadó, illetve az olvasó látja, hogy benned van kreativitás, veled lehet számolni hosszú távon. 

A kiadó szívesebben szerződik olyan íróval, akiben látja a potenciált, és ha el tudod vele hitetni az első köteteddel és a sorozatszinopszisoddal, hogy benned ez megvan, akkor hosszú távon mindketten jól jártok az együttműködéssel.

A kiadónak ugyanakkor kockázat is egy új író egy sorozattal. Hiszen honnan tudja, hogy megírod majd a következőt meg az utolsót?

Ez ellen persze tehetsz úgy, hogy megírod a teljes sorozatot, és a kiadónál eleve evvel kilincselsz. De ez meg a te oldaladon óriási rizikó. Még egy könyvet megírni is rengeteg munka, de hármat vagy még többet?

És ha magánkiadásban adom ki a sorozatomat én magam?

A fenti kérdéseket persze a magánkiadás látszólag megoldja. Ám így is történhetnek balesetek. Például megírod az első részt, rengeteget dolgozol vele, menedzseled a folyamatot, szerkesztés, borítótervezés, honlap, könyvesbolt… és belefáradsz. Lehet, hogy a számaid nem is rosszak, de rengeteg időt elvisz a marketing, és talán még ezen felül a magánéletedben is történik valami, nincs energiád megírni a folytatást, vagy az anyagi helyzeted romlik úgy, hogy nem tudod finanszírozni a következő könyvet.

Akkor mi lesz?

Megsúgom, az lesz sajnos, hogy nem lesz következő könyv. Nem hogy egy évvel az első után, de két meg három évvel később sem. Az olvasóid csalódnak benned.

Akarod ezt?

Nyilván nem.

Ezért tartom jó ötletnek, hogy ha sorozatot is terveztél, az első kötetet gondold ki úgy, hogy ez kerek egész legyen. Záródjon le oly módon, hogy a fő szálakat elvarrod, és csak kicsi fércek lógnak ki a kész műből, amibe aztán belekapaszkodhatsz, és a regényt folytathatod a nagy ív szerint, ha valóban úgy alakul, és megjelenhet a második kötet. Ez kiadói és magánkiadás esetén is remek stratégia.

Bizonyítsd be egy köteten belül, hogy megy neked a karakterépítés, cselekményépítés, érzelemkeltés és világépítés!

Elfogadod a kihívást?

Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről! Ha tanfolyam érdekel, kattints ide, ha pedig a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Egy kis gondolat “Sorozatot írjak vagy regényt?”