Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

Hogyan nevezzem el a szereplőimet?

Korábban írtam már a szereplők nevéről, és ez az egyik leglátogatottabb cikk a blogon, ezért gondoltam, hogy újra foglalkozom a témával, így mintegy hét év után. A tudatos névválasztásra szeretnélek buzdítani. Az elmúlt években egyre jobb minőségű kéziratokat kapok, a nevek azonban ritkán stimmelnek.

1)     Ne ösztönből nevezd el a szereplőidet!

Amikor elkap az ihlet, és csak úgy adsz egy nevet a szereplődnek, az a név klisés lesz. Mégpedig azért, mert az első ötletünk mindig mindenből klisés, ugyanis a kézenfekvő jut eszünkbe először, így működik az agyunk.

Döntsd el, hogy annak a személynek inkább rövid, vagy inkább hosszú-e a neve, kemény, vagy lágy. Magánhangzóval kezdődik, vagy mássalhangzóval?

Ekkor fogd a keresztnévtárat, és nézd végig a kiválasztott betűkhöz tartozó listákat, és válassz több lehetséges nevet is, írd ki őket.

A történeted többi szereplőjének is keress több nevet. Amikor megvannak, tedd egymás mellé a párokat, például a szerelmesek neve passzoljon egymáshoz, a testvérek neve legyen valamiben hasonló, és kikeresheted a jelentésüket is – így állítsd össze a történeted szereplőgárdájának a névsorát. (Erről írtam a korábbi cikkemben!)

A regényed szereplőinek ne első ihletre adj nevet – a gyermekednek is a névtárban keresgetnél, nem?

2)     Kerüld az A betűs neveket!

Az a rossz hírem van, hogy amikor magadtól próbálsz nevet keresni a szereplődnek, mondván, hogy nem az első ösztönödre hallgatsz, hanem tudatosan találod ki, akkor valószínűleg egy A betűs névnél lyukadsz ki. Megintcsak azért, mert így működik az agy, az ábécé elején kezdi a keresgélést.

Ha esetleg megnézted a keresztnévlistát, és nem döntöttél előre egy adott kezdőbetű mellett, akkor is valószínűleg az A betűnél kezded a lista olvasását, és mivel sok A betűs név van, máris találsz valamit, ami tetszik.

Tehát mától ezt kerüld!

Hogy miért? Mert rengeteg az A betűs név a kéziratokban. Sőt, a könyvekben is. Ha visszagondolsz az utóbbi három történetre, amit olvastál, volt benne? Képzeld, olvastam olyan kéziratot is, ahol az összes név A betűvel kezdődött, és a szerző nem vette észre.

3)     Ne legyenek hasonló neveid!

Ideális, ha minden szereplőd neve más betűvel kezdődik, meg úgy általában különbözik. Például ha a fiú neve Simi, a lányé Sára, azt az olvasó könnyen összekeveri, és ha van még melléjük egy Zara meg egy Zoli is… Lehet, hogy ezek számodra különbözőek, de a Sára-Zara is túlságosan hasonló, a Zara-Zoli ugyanazzal a betűvel kezdődik. Ráadásul mindegyik négybetűs, a Simi és a Zoli i-re végződik. Teljesen különbözőeket szedj össze, még azt is nézd, egy-egy név mennyire divatos (ma, illetve abban a korban), illetve mennyire ritka, és ebben is különbözzenek.

A szereplőid különlegesek – a nevük tükrözze ezt!

4)     Felejtsd el a gyakori neveket!

Ne adj a szereplőidnek olyan neveket, mint mindenki más. Nagyon hosszú az elfogadott magyar keresztnevek listája (ha meg más nemzetiségűek a szereplőid, még több a választási lehetőség, angol nyelven bármilyen szót adhatsz névként a szereplőnek).

Magyar fiúnévként ne add a regényed szereplőinek:

  • Alex
  • Zoltán
  • Péter
  • András
  • Gábor
  • Ádám
  • Áron
  • Ákos
  • Dávid
  • Róbert
  • Márk

Magyar lánynévként ne add a regényed szereplőinek:

  • Anna
  • Réka
  • Sára
  • Judit
  • Kata
  • Éva
  • Andrea
  • Emma

Angol lánynévként ne add a regényed szereplőinek:

  • Ann, Anne, Anna
  • Hanna, Hannah
  • Sara, Sarah
  • Eve, Eva
  • Kate, Kaitlin, Katarina
  • Olive, Olivia
  • Stella

Angol fiúnévként ne add a regényed szereplőinek:

  • Jack
  • Alex
  • John
  • Josh
  • Oliver
  • Aidan, Aiden
  • Adam
  • Zach, Zachary, Zack
Írhatsz listát a neked tetsző nevekről – és a jelentéseikről egy külön füzetbe

5)     Ne ragaszkodj a névhez!

Ha már írod egy ideje a regényedet, számodra erős érzelmi töltettel bírnak a nevek, amelyeket kitaláltál a szereplőidnek. Ám ha ezek nem elég jó nevek, gátolhatják a történeted sikerét, a hősök szerethetőségét. Vegyél nagy levegőt, és engedd el azokat a neveket, amelyek nem szolgálnak téged, hidd el, hogy javít a regényeden, novelládon, ha erre képes vagy.

Én egy hosszabb történetben néha többször is változtatok egy-egy néven, mert szeretem, ha pontosan azt üzeni, amit szándékozom. A puding próbája az evés: egyrészt megnézem a szöveget, hogy a névcsere után jobban működik-e a szereplő, másrészt az új részek írásakor tesztelem, hogy nekem magamnak az új nevet leírni milyen érzés, hogy olyankor otthonosnak érzem-e. Ha írom, írom, de nem az igazi, keresek tovább!

Amikor lektori véleményezésre adsz le kéziratot, elemzem a névválasztást is, és rámutatok, mely nevek nem ideálisak, hogyan érdemes változtatni, és javaslatokat is adok, hogy könnyebben elképzelhesd a szereplőidet kicsit vagy teljesen más névvel. A próbaolvasóidat is kérdezd meg, mit gondolnak a nevekről!

Gyere regényíró tanfolyamra! Három nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!
Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .