Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

Hogyan szavaztasd meg a könyvborítódat?

Közeledik a könyved kiadásának időpontja? Akár magánkiadásban jelenik meg a regényed, szakkönyved, akár hagyományos kiadónál, szükséged van egy jó könyvborítóra. Magad is tudod, milyen fontos könyvmarketing eszköz a könyvborító, ne vedd tehát félvállról ezt a döntést. Egyáltalán nem az fontos, neked mi tetszik – ez csupán egyetlen tényező a sok közül. A borítótervezéshez javasolt folyamatról szól ez a cikk. Lássuk a lépéseket!

1) Borítókoncepciók

Az ideális borítótervezési folyamat szerintem azzal kezdődik, hogy az író elképzeléseit figyelembe véve készül néhány borítókoncepció. Kedvező, ha tisztában vagy vele, mennyire megbízható a szépérzéked, mennyire vagy tisztában a borítótrendekkel. Ha érzed, hogy ez nem az erősséged, akkor hagyd kibontakozni a grafikust. Ugyanakkor ha nem találod vele a közös hangot, ne engedd, hogy rád erőszakoljon olyan terveket, amelyek közül egy sem tetszik. Ez a te könyved: kell, hogy neked is tessék. Létezik olyan borító, ami megfelel a könyvmarketing céloknak, és te is szívesen látod a könyvedet ebben a köntösben.

Először is nézd meg, hogy a te könyved műfajában milyen borítója van a bestsellereknek, és döntsd el, melyik illik a te történetedhez, melyik tetszik neked. Lehetőleg ne csak egyet válassz, hanem inkább hármat.

Utána mondd el a borítótervezőnek, miről szól a könyved, milyen a hangulata, és kit célzol meg vele, ki fogja megvásárolni, illetve ki fogja elolvasni (ez a két halmaz nem mindig ugyanaz!). Mutasd meg neki a kiválasztott borítókat.

Kérd meg, hogy készítsen neked néhány koncepciót. Háromból már érdemben lehet választani, de lehet, hogy neki is van több ötlete, hagyd, hogy kibontakozzon, és tervezzen többet, tervezzen olyat is, amit nem mutattál neki. Ha te is szívesen játszol ilyesmivel, tervezz te is nyugodtan néhány koncepciót – a canva.com tökéletes erre, én is azt használom.

Te is, és a borítóterveződ is valóban csak koncepciókat tervezzetek. Olyasmit, amit 10 perc alatt összedobtok. nem kell megkeresni a tökéletes színt, elrendezést, képet, ikont, betűtípust. inkább a hangulat fontos! (Pályázatot is kiírhatsz borítótervezésre. Ekkor minden koncepciót, ami neked megfelel, megszavaztatsz, és a nyerő koncepciót rajzoló grafikussal dolgozod ki a végleges borítót, vele szerződsz a munkára.)

Az így készült koncepciók közt van olyan, amit te mindenképpen elvetsz? Ha úgy érzed, semmiféleképpen nem tudnád képviselni a könyvedet, ha így jelenne meg, akkor azt a koncepciót vedd ki a sorból.

A „Hogyan írjunk könyvet?” c. kiadványomhoz az alábbi koncepciók készültek.

Hogyan írjunk könyvet? – A második kiadás borítókoncepciói

2) Tarts borítószavazást!

Az elkészült borítókoncepciókat szavaztasd meg. Egy helyre töltsd fel a képeket. A legjobb a Facebook írói oldal (ha szakkönyved jelenik meg, akkor a céged, vállalkozásod, hobbid oldala legyen ez). Az összes képet egy galériába töltsd fel, olyan módon, hogy szavazni lehessen rájuk, a tetsző borítókra kérj lájkot. Ne korlátozd a leadható szavazatok számát, mindenki szavazzon minden egyes képre, ami tetszik neki!

Ne másold össze az összes borítót egy képre, hogy számozással ellátva a számokra kérd a szavazatot. Sokkal nehezebb összesíteni! (Szerintem szavazni is nehezebb.)

Hagyj a szavazásra egy hetet. Miután kiposztoltad a galériát, oszd meg a linket: a többi közösségi profilodra tedd ki, a hírleveledbe írd bele, a Facebookon csoportokban is oszd. Ez jó könyvmarketing, mert az emberek szeretnek borítóról szavazni, szeretik ezeket nézegetni! A posztnak nagy lesz a látogatottsága, tehát akármilyen csoportról van szó, a te posztod mozgósítja a tagokat, ez a csoport adminjainak is előnyös.

A „Hogyan írjunk könyvet?” borítókoncepcióit több betűtípussal is kitettem, így összesen 8 tervből válogathattak az olvasóim. Kiterített borítót osztottam meg, amit az olvasók nehezebben értenek, mint a csak fedlappal folytatott szavazásokat, de a legtöbb koncepció kifejezetten három dimenzióban nézett ki jól, ezért választottam ezt. A szavazás linkjét itt éred el, ha szeretnéd megnézni az eredményeket. Ez lett a nyertes:

Hogyan írjunk könyvet? – a borítószavazás nyertese

3) A nyertes borítókoncepció kidolgozása

Ha a koncepciók eléggé különbözőek, akkor egy borító nyilvánvalóan több szavazatot kap majd, mint a többi. Készülj fel rá, hogy ez nem a kedvenced lesz, és hogy el kell engedned a kedvencedet. Nagyon erősen ajánlom, hogy ezt tedd meg. Azért szavaztattál, hogy megtudd, az olvasóid milyen külcsínnel adnának pénzt a tartalomért. Ha nem hallgatsz rájuk, az olyan, mintha randira hívnál valakit, és miután igent mond, közölnéd vele, hogy csak a véleményére vagy kíváncsi, de amúgy nem is akarsz vele találkozni. Utána kapálózhatsz, de ő elégedett már nem lesz. Ezért fontos, hogy minden koncepció, amit kiteszel az olvasóid elé, tessék neked!

Tehát a nyertes borítót csiszoljátok készre. Csak annyit változtassatok rajta a borítótervezővel, amennyi muszáj. A „Hogyan írjunk könyvet?” koncepciója az alábbi pontokon változott:

  • Az asztallapon heverő egér arrébb került, a fülhallgató pedig törölve lett, hogy a szöveg jobban érvényesüljön a fedlapon. A belógás mindazonáltal megmaradt, hogy a gerinc önmagában is mintás legyen.
  • A papírpohár is arrébb került az asztalon. Ez amiatt, mert a gerincen lévő címre lógott volna, és az így nehezen olvasható lett volna.
  • Egy kék toll került a borítóra, hogy az alapszín komplementere is megjelenjen. A komplementerszínek fontosak, egyensúlyt közölnek az aggyal. (Nem minden borítónak kell komplementer színekben készülnie, jó ötlet a kontraszt is.)
  • A borító sarkába végül egy paca került: ugyanolyan, mint ami az első kiadáson is szerepelt.
Hogyan írjunk könyvet? – a koncepció és a végleges borító

A készre csiszolt borítóhoz már ne kérj véleményt az olvasóktól, egyvalakinek mutasd meg, ha külső véleményt szeretnél kérni. Célszerű megkérni a borítóterveződet, hogy videóhívásban, képernyőmegosztással tegyétek meg az utolsó simításokat a borítón. Ha te is látod, ahogy megváltoztatja például a betűtípust, akkor ott azonnal el tudod dönteni, melyik legyen, és folytathatjátok azzal, hogy az e betűtípussal írt könyvcímet igazítjátok arrébb a fedlapon. Sokkal hamarabb elkészül így a végleges borító, leadhatod a nyomdának!

4) A második helyezett felhasználása

A szavazáson az első koncepció, a kék és sárga ceruzás borító lett a második helyezett. Nekem ez volt a kedvencem, így nem lepődsz meg, hogy ez a koncepció lett a másik nyomtatott kiadványom, az „Írói jegyzetek” új kiadásának alapja!

A szakkönyvírásról szóló kiadványom, az „Írj könyvet arról, amihez értesz” borítója nagyobbat változott a koncepciótól a végleges változatig. Ezt is megmutatom majd egy cikkben, és megmutatok több borítószavazást is. Iratkozz fel a hírlevélre, hogy ezekről értesülj!

Gyere regényíró tanfolyamra! Három nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!

Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.

Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .