Az első jelenet kemény dió. Két probléma is van vele:
1.mi történjen itt, azaz hogyan döntsem el, a sztorim mely pontján kezdjem a mesélést?
2.azonnal be kell húznia az olvasót a sztoriba, plusz meg kell mutatnom egy sor dolgot.
Ebben a cikkben nézzük meg az első pontot!
Hol kezdjem a mesélést?
Két helyzet közül az egyikben lehetsz: vagy bevillant egy jelenet, amiről egyszerűen tudod, hogy ez az első jelenet, a sztorid kezdete és kész – vagy a sztori egészére, illetve végére nézve van ötleted és azon gondolkodsz, honnan is kezdd pontosan.
Akármelyik cipő van épp rajtad, ugyanabban a lábbeliben jársz.
Ugyanis mindenképp jót tesz a sztoridnak, ha elgondolkodsz rajta és beleviszel némi racionalitást ebbe a döntésbe. Próbáld meg félretenni kicsit a fenti kettes pontot, és nem az izgalommal törődni – nehéz, tudom, de azért tarts ki. Szóval ne azt kérdezd magadtól, elég érdekes-e a helyzet, hanem a történeted ívét gondold végig. Miről is szól az egész?
Látod-e benne azt a pontot, ahol minden elkezdődött?
Ha nem, keresd meg! Melyik esemény az, ami kiváltotta az összes többit? A Harry Potter-sorozatban a levelek indítják el a lavinát: amikor kiderül, hogy az átlagos kis Harry életében van valami izgalom.
Ha megvan ez a pontod, akkor tudod feltenni azt a kérdést: kezdjem-e a regényem pontosan itt, esetleg előtte, esetleg kicsit később?
- Ha előbb kezded (mint Harry történetében látjuk), akkor van rá esélyed, hogy bemutasd, milyen volt a hősöd élete e sorsfordító esemény előtt. Ha érdekes a kontraszt, akkor javaslom, válaszd ezt a megoldást. Jó példa erre, ha mondjuk a krimidben a nyomozót előveszi a főnöke, hogy nem elég figyelmes/eredményes/ambíciózus stb., ezzel kezdesz, hogy megmutasd a főszereplő jellemét és helyzetét, nem pedig a gyilkossággal.
- Ha annyira izgalmas maga ez az esemény, akkor jó ötlet konkrétan itt kezdeni a regényedet. Jó példa erre, amikor a krimi a holttest felfedezésével indít.
- Amikor úgy érzed, ez az esemény talán nem is érdekes, viszont szeretnéd megmutatni, hogy mi ezen esemény konkrét következménye, akkor pedig jobb választás, ha már azt a világot mutatod meg, ami e pont után jött el. Például manapság sok krimit olvasunk, a holttest megtalálása körül nincs elég érdekesség, úgy döntesz, jobb azzal kezdeni, hogy a nyomozóra milyen mérges a felesége, amikor a férfi későn ér haza az új ügy miatt.
Tehát fontos, hogy a sztorid szempontjából vizsgáld meg, e három pont közül melyik lenne ideális kezdés. Gondold végig, milyen a főszereplőd normális, átlagos élete, és hogy ez érdekli-e az olvasót. Mekkora a kontraszt? A főszereplő számára mennyire súlyos a sorsfordító esemény? Nagy dolog, vagy éppen nem? Lehet, hogy amikor megtörténik, ő még nem tudja, hogy ez fontos. Mikor csapódik le benne, hogy másik játéktáblán van? Mikor változik meg az élete folyása? Mikor kell döntést hoznia? Mi mindent szeretnél ezekből azonnal láttatni, akkor, amikor megtörténik?
Ugyanis ami ráér, azt információadagolással később is megmutathatod, lásd Harry esetében rengeteg mindent nem tudunk az első jelenetekben, pl. hogy Voldemort létezik, hogy ő ölte meg Harry szüleit. Van tehát sok-sok olyan információ, amit céllal nem árulunk el az olvasónak.
Teszteld az ötletet!
Képzeld el, milyen lenne a sztori első jelenete, ha egy nappal vagy egy héttel előbb, illetve később kezdenél. Jobb lenne így? Nincs valami, ami kicsit korábban történt és érdemes lenne elmesélni? Nem lehet, hogy a jelenlegi pont azért nem érdekes, mert már sokan leírták?
Tipikus példa az ideális belépési pont megtalálására a portálfantasy, tehát az a típusú történet, amikor a hősök átesnek egy másik világba (lásd Narnia). Ebben a műfajban jellemző a kezdés, amikor épp azt a pillanatot írja le az író, ahogy a főhős a másik világban találja magát és nem érti, hol van, hogy került ide. Emiatt kifejezetten ellenjavallt ezen a ponton kezdeni, hiszen mindenki így csinálja, unalmas – a portálfantasydet mindenképpen kezdd az átesés előtt vagy után valamivel!
Megvan a jó kezdési pont?
Ha már tudod, hogy időben mikor kezdődik a történeted, mikor kezded a leírását, ez még csak a munka egy harmada. Most jön az, hogy megtaláld azt a jelenetet, ami izgalmas, illetve feltedd az i-re majd a pontot, kiegészítsd mindazzal, aminek szerepelnie kell az első jelenetben ahhoz, hogy ez ideálisan érthető legyen, az ideális kérdéseket tegye fel, be is mutassa a világot, de keltse is fel a kíváncsiságot, mi minden van itt még.
Ezekről a kérdésekről is mesélek még, egy másik cikkben!
Hogy ne maradj le egyetlen friss cikkről sem, iratkozz fel hírlevelemre!
-
Akciós termék– KÖNYVTITKOK KLUB – Haladó regényíró tanfolyam, bérletOriginal price was: 90000 Ft.79900 FtCurrent price is: 79900 Ft.
-
– A regényíró tanfolyam: KNW NOVEL SCHOOL59999 Ft – 99999 Ft