Gyerekkorom óta rajongok a képregényekért, a zsebpénzemet erre kuporgattam, megvolt az összes kiadvány, ami kb. 10-16 éves korom közt Magyarországon megjelent, vagy kapható volt. Úgy egy éve fedeztem csak fel, hogy újra megjelent a Kockás, és újból függő lettem. Természetesen azt is felfedeztem, milyen óriási segítséget nyújtanak ezek a történetek egy novellistának vagy regényírónak. Megmutatom neked is, mit kaphatsz a Kockástól!
1. Tanuld meg, hogy a főszereplő hogyan kerüljön csávából csávába: BLUEBERRY
Nem a személyes kedvencem ez a vadnyugati világ a meg nem értett hőssel, de emelem kalapom a dramaturgia előtt. Te is elsősorban ezt nézd a Blueberry vezetéknevű kemény fickó kalandjaiban. Úton-útfélen átvágják, becsapják, tőrbe csalják, ugyanis ez a férfi még mindig hisz és bízik. Nem mondom, hogy naiv vagy nem gyanakvó, csak éppen még mindig szeretné elhinni, hogy az emberek jók, és mindig mindenkinek ad esélyt. Nem is mindenki vágja át, ami azt illeti, mert a többi szereplőnek valójában tetszik az ő embersége.
Nézd meg Blueberry történeteiben, milyen slamasztikába kerül a férfi a bizalma miatt, és hogy akármekkora is a baj, a végén mindig feltalálja magát! Te is vesd a főszereplődet a legnagyobb problémák közepébe, hagyd, hogy megtörténjen vele a legrosszabb – aztán mentsd meg.
Tudom, nehéz. Nem szívesen bánsz el a szeretett főszereplőddel. De hidd el, az olvasó szereti az érzést, hogy aggódnia kell a hősért. Még én is megkedveltem ezt a fickót…
2. A novella csattanjon: HERKULES
Az egyszerre buta és ravasz macska, Herkules jellemzően egyoldalas történetekkel jelenik meg a Kockásban. Sokszor az a történet szerkezete, hogy elhitet valamit a parkőrrel, és a csattanó az, hogy Herkules hazudott vagy átverte a parkőrt.
Ez az információadagoláshoz kapcsolódó trükk, a hossz miatt novellában alkalmazhatod ezt a fajta csattanót. Hitess el valamit az olvasóval, és csak az utolsó sorokban mondd el neki, hogy nem is ez volt itt fontos, nem is erről volt szó! Lepd meg egy olyan fordulattal, ami váratlan ugyan, mégis logikus!
3. A jó fajta visszaemlékezés: CAMPBELLÉK
A két Campbell fivér kalóz, és az egy dolog, hogy a jelenben milyen kalandjaik vannak – a szerkezeti kérdés az, a szerző hogyan mutatja meg a testvérek múltját. Kapunk néhány oldalt a jelen elbeszélői sík eseményeiről – majd más árnyalatúra színezett képeken azt látjuk, ezen események honnan gyökereznek, mi vezetett ide a múltból.
Amit tanulmányozz, az az, hogyan függ össze az egyes időbeli lépéseknél a logika. Rendre igaz, hogy a jelenbeli történet felvet egy kérdést – amit egy múltbéli jelenet magyaráz meg valamennyire. Azt hinnéd, érted a dolgot, de ne sokáig ringasd magad tévhitbe, mert ahogy haladnak az események, egyre több mindent tudsz meg a múltból is és szépen, lépésenként kerülnek helyükre a kirakós darabjai.
Ha a regényedben használsz visszaemlékezést, sajnos nem használhatsz más színeket a képeidhez – a szöveglogikával kell megoldanod, hogy az olvasó értse, melyik elbeszélői síkban vagyunk. Minden átlépési pontot alaposan vizsgálj meg, érthető-e, illetve valóban összeköti-e a téma az emléket a történet fő sodrával!
4. Így írj rejtélyt: GREEN MANOR
Ezekben a történetekben visszarepülünk a viktoriánus kori Angliába. A Green Manor klubban ülő tudós, általában idős férfiak mesélnek egy furcsa sztorit, vagy egyiküket látjuk egy rejtélyes szituációban. Néha gyilkosság is van a történetben, de ha nem, akkor is sötét a hangulat, az emberi lélek árnyékos oldalát vizsgáljuk.
Ha rejtélyt vagy krimit írsz, olvass Green Manort, jegyzeteld ki, melyik kockában milyen információt tudunk meg az esetről, és ez hogyan kapcsolódik a végső megoldáshoz. Te is így oszd el a nyomokat és így fokozd a feszültséget, akár novellát, akár regényt írsz!
5. Történelmi történetet csak hitelesen: Ferenc Ferdinánd
…és a többiek. Időről időre feltűnik olyan képregény a Kockás hasábjain, amely valós történelmi események sűrűjébe repít minket, mint pl. a II. világháború kirobbanása. Mindenki ismeri a történetet, mégis élvezzük a képregényt, és nemcsak a képi világ miatt: hanem mert olyan részleteket kapunk, amelyeket máshol nem láttunk-hallottunk. Ebben a történetben szerintem Ferenc Ferdinánd személyisége a kulcs, az író bemutatja őt mint embert és szerető férjet – miközben minden hiteles, az apró történelmi részletek mind stimmelnek. Te is így írj történelmi regényt, novellát: a háttér legyen rendben, csak a személyiséget kerekítsd, a részleteket add hozzá, legyen ettől egyedi!
A Kockás képregényeket megtalálod az újságosoknál, de elő is fizetheted itt!
Hogy egy cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!