Krisz Nadasi writes – Az írás a szenvedélyem. És az, hogy Te is legyél író!

Milyen egy zseniális könyvborító? – 9 tipp, amiből érdemes tanulni!

A minap olvastam egy könyvet, amit a borítója miatt vettem meg – kezeket fel, akivel ez már megtörtént!
És az hagyján, mert képzeljétek, a könyv ugyan nem tetszett igazán, de a borítóját azóta is csodálom. Annyira, hogy azt gondoltam, megmutatom nektek is, mert mostanában sok új könyvborítót láttam, és sajnos több volt köztük a rossz, mint a jó.

Milyen tehát egy jó könyvborító?

Ilyen. Jól nézd meg, és görgess vissza rá, miközben a cikket olvasod, hogy újra megnézd azt az adott részletet, amire gondolok.

Ilyen egy zseniális borító!

1) Téma

Ez a borító ránézésre mutat magáról mindent. A téma az első talán, ami érződik rajta: nyár, utazás, kaland. Ott van rajta a tenger a madarakkal, a kocsi a bőröndökkel; a fű friss zöld, és virágok nyílnak.
A kocsi felpakoltsága azt mutatja, nem nyaralásról, hanem költözésről van szó – és lásd, a történet maga valóban erről szól, amit a képen látsz: egy kicsi család (kicsi a kocsi!) elköltözik egy lepukkant várba. Nagyon fontos, hogy a borítód a történetről, a tartalomról szóljon, már itt is mutasd meg a legfontosabb történeti szálat!

2) Hangulat

Szerinted milyen ennek a könyvnek a hangulata? Könnyed, ugye? Világos színek kavalkádját látjuk, a kocsi ráérősen, vidáman dől be a kanyarban, ott a szivárvány az égen, a tenger pedig nyugodt. Az is igaz, hogy az út végén a kastély kicsit szürke, romos, és a felette szálló sirály akár dögkeselyű is lehet… szóval ez a részlet kicsit ijesztő. No nem nagyon, de azért nem annyira kedves, mint a borító többi része. Ez sem véletlen: mert a kastélynak, melyet a kicsi család megörököl, bizony vannak sötét titkai!
A te borítód is legyen ilyen, tudatosan válaszd a színeket és a motívumokat, pontosan azt a hangulatot add vissza, amit a szöveg is! Emellett figyelj rá, hogy a tér ne legyen túlzsúfolt. A kevesebb néha tényleg több! Nézd meg, hogy a kép itt a borító felét foglalja el – a másik fél a cím!

3) Célközönség

Kiknek szól ez a könyv? Már a fentiekből is látjuk, hogy a könnyed, kalandos történeteket kedvelő olvasókat húzza be, és inkább a nőket: a kerek és hullámos vonalak, a színek az ő figyelmüket ragadják meg, a betűtípus női kalligrafikus írás.

4) Jó a cím

A címválasztás több szempontból is jó. Egyrészt a „secret” szó, a titok, mindig bevonzza az olvasókat, itt ráadásul többes számban van, és valóban több titokra fény derül a történetben. A következő szó a „seashell”, azaz kagyló. Ez egyrészt erősíti, hogy tengerparti történetre számíthatunk, de ez hagyján, mert a történetben szerepel egy kisfiú, aki gyűjti a kagylóhéjakat – apróság, de az integritást észrevétlenül növeli. Ennél pedig még fontosabb, hogy a történetben egy ponton valóban beszélnek a kagylókról – hogy ezek zártak és megtartják a titkaikat, mint a főszereplők; tehát a kagyló a titok szinonimájaként szerepel a címben is.
A következő kifejezés a címben a „Rainbow Bay”, azaz a Szivárvány-öböl. Ez azért nyerő választás, mert konkrét, pontosan megadja a helyszínt (még akkor is, ha nem ismerjük ezt a helyet vagy fiktív).
A konkrét szavak a könyvcímben mindig segítik az olvasót azon döntés meghozatalában: megvegye-e a könyvet?
Arra is felhívnám a figyelmet, hogy a cím megfelel a helyesírási szabályoknak. Sajnos egyre több olyan magánkiadású könyvet látok, ahol a szerző erőlteti a rossz helyesírást. Figyelj oda rá, hogy a te könyvcímed ne legyen ilyen, mert ez helytelen:

  • nincs a címben vessző, amikor kellene (pl. „Minden amit tudni akarsz” – helytelen, helyette:„Minden, amit tudni akarsz”)
  • nincs elválasztójel, amikor kellene (pl. összetett szót választ el a cím több sorba, „Farkas üvöltés”)
  • zárójel és/vagy áthúzás szerepel a címben (pl. „A matektanulás az iskolában otthon kezdődik”),
  • csupa nagybetűs szó szerepel a címben (pl. „A párkeresés FONTOS titkai”),
  • minden szó kezdőbetűje nagybetű (pl. „Egy Sötét Nap”).
A jó könyvborító pontosan azt adja vissza, amit belül találhatunk: téma, tartalom, hangulat, szereplők, izgalom, szövegnehézség

5) A könyvcím szavai megjelennek a borítón

Nézd meg, hogy a könyv alsó felében kagylók vannak a fűben. Odaillik? Nos, tengerpartra jobban odaillene, de lehetnek kagylók a fűben is, ha elszórjuk őket – a grafikusnak sikerült egy olyan helyre, úgy elhelyeznie ezeket, hogy ne tűnjenek idegennek. Sokkal jobb választás volt elszórni őket a fűben, mintha nem jelentek volna meg – mert hiszen benne vannak a címben!
A másik kifejezés, ami lerajzolható, szintén szerepel a képen: a Szivárvány-öböl. Ha pedig elgondolkodunk rajta, meglátjuk, hogy a titok is ott van: a titokzatos várral…

6) A cím jól olvasható

A borítónak mintegy felét elfoglalja maga a cím, messziről is elolvasható, illetve ha internetes webáruházban látod a kicsi bélyegképet, akkor is olvasható. Ilyen legyen a te címed is – nem véletlen, hogy vannak könyvek, ahol az egész első borítót elfoglalja a cím (és a szerző neve)!

7) Jó a betűtípus

A betűtípus is lehet női vagy férfi, könnyed vagy komoly – több ezerféle létezik!

A betűtípusok megválasztása kardinális kérdés. Vagy a cím, vagy a szerző neve lehetőleg legyen talpas betűtípus, mert ez a megszokott. A betűtípus ezen kívül tükrözze a műfajt és a célközönséget.
Nőknek vagy férfiaknak írsz? Fiúknak vagy lányoknak? Hány éveseknek? Inkább könnyed vagy nyomasztó, esetleg kalandos?
Nézd meg újra a borítót: a szerző neve itt talpas betű, enyhén dekoratív, nőies. A cím kifejezetten kalligrafikus (ezáltal divatos), női kézírás, a színe is nőies (narancssárga). Senki nem gondolja, hogy ez a könyv gyerekeket vagy idős olvasókat szólít meg, és azt sem hisszük egy pillanatig sem, hogy férfiaknak érdemes volna megvenniük.
A színes címválasztás sokszor visszaüt, általában érdemes fekete vagy fehér betűszínt választani – itt mégis illik a borítóhoz. Miért?
Mert így ad egyensúlyt: komplementere a narancs a kéknek!

8) Komplementer színek

Nem tudom elégszer mondani: a komplementer színek eladják a könyvedet! Ali McNamara könyvborítójának nagy részét a kék ég és rajta a narancsszínű írás teszi ki – csoda, hogy harmóniát sugall?

9) A könyv gerince is tervezett

Sok grafikus koncentrál a borító első oldalára – azonban nagyon sokszor, sőt, jellemző gyakorisággal az olvasó a gerincet fogja látni. Ennél a könyvnél ez is zseniális, önmaga egy alkotás. Egyrészt fehér a széle, ezáltal elkülönül a többi könyvtől. Másrészt a kalligrafikus cím és a kicsi kocsi is visszaköszön, a gerinc is adja azt a hangulatot, amit az első borító. Te is figyelj oda a könyved gerincére is, amikor megjelenik a könyved!

Neked is van kedvenc könyvborítód?
Linkeld ide mondjuk a Molyos linkjét, hadd lássam, te melyik borítóért rajongsz!

Ha kíváncsi vagy rá, a könyv most akciós az Amazonon.

Hogy egy cikkemről se maradj le, iratkozz fel a hírlevelemre!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .