Az egyik Novel School regényíró tanfolyamon merült fel, pontosan mi is az a történelmi fantasy. Te hallottad már ezt a műfaj-megnevezést?
A történelmi regényről tudjuk, hogy ez az író saját életétől legalább egy generációval korábbi időszakban zajló történetet jelenti, és akkor jó, ha hiteles. A fantasy pedig az elképzelt, a valóságtól különböző világban játszódó történet. Akkor ez a kettő hogy is egyeztethető össze? Úgy, hogy a történelmi fantasy azt a fantasyt jelenti, amikor a sztorit történelmi korszakba helyezed, azaz elképzelt világod alapja valamely valós kor. A legtöbb történelmi fantasy középkori fantasy: szekerek, lovagok, a lányok szoknyát hordanak, a vizet kútról kell hozni stb. De ez csak egyféle történelmi fantasy!
Hol játszódhat történelmi fantasy?
A te történeted kerülhet más világba is. Sőt, ajánlom, hogy gondold át, mely történelmi kor alapozhatja meg a legjobban a sztoridat. A középkori alapú fantasy, mint említettem, gyakori, ilyen például a Trónok harca, az Outlander. Szintén kedvelik a szerzők a gőzgépek világát, a steam punk fantasyt: ez azon az elképzelésen alapul, mi lenne, ha a gőzgépek fejlődése ugrott volna meg az elektromosaké helyett. Ilyen regény például A mutatványos Mikó Csabától.
A fantasy lényege, hogy a világban vannak különleges képességek, valamiféle mágia. Izgalmas belegondolni, milyen időszakban és földrajzi helyen kelthetsz életre olyan hősöket, akik telepatikus képességekkel rendelkeznek, varázsolni vagy repülni tudnak, esetleg időutazásra képesek. A teljesség igénye nélkül felsorolok néhányat:
- Az őskori Afrika,
- Az ókori Mezopotámia,
- Caesar Rómája,
- Dzsingisz kán Ázsiája,
- Az azték vagy az inka birodalom,
- Észak-Amerika a felfedezés korában,
- Észak-Amerika a cowboyok és rancsok idejében,
- A viktoriánus Anglia,
- XIV. Lajos francia király udvara,
- Az első világháború Németországa,
- A második világháború Lengyelországa,
- Gandhi Indiája,
- Japán i.sz. 1000 körül,
- Ausztrália sivataga Cook kapitány előtt… és még sorolhatnám!
Milyen egy jó történelmi fantasy?
A középkori fantasyről írtam már korábban, mivel teheted igazán egyedivé:
- a helyszínt csavard izgalmasabbra, a társadalom legyen olyan, mint senki másé,
- kerüld a kliséket,
- legyen alapos a világépítés, komplex a sztori, jók a nevek.
A fentiek igazak minden fantasyre. Ha történelmi fantasyt írsz, érdekes kérdés még, hogy ez mennyire legyen hiteles.
Te mit gondolsz? Kell a hitelesség?
Szerintem bizonyos esetekben igen, máskor meg nem. Ugyanis ha ez egy olyan világ, hogy ide valódi időutazással került a főhős, és neked szándékodban áll a korszak bemutatása, akkor igen, kutatnod kell, az olvasó elvárja a hitelességet. Ha azonban a hőseid valami alternatív világban élnek, ami mindössze hasonlít egy adott történelmi korra, akkor sokkal inkább szabad kezed van az egyes elemek kialakításában. Ez utóbbi esetben is kutass, olvass utána az adott kornak, de ha az orosz cár udvarában sárkányok mászkálnak, akkor kicsit mindegy, hogy az előkelőségek franciául vagy németül beszélnek-e, nem kell ragaszkodnod a történelmi tényekhez.
A hőseidnek azonban kell egy fontos lelki probléma
Amiről egy kicsit hosszabban szeretnék most írni, az a lényeg: legyen emberi a probléma. Ez igaz egyébként minden könyvre, de a fantasy műfajban hajlamos az író elfeledkezni róla. És tökéletesen érthető is: amikor kitaláltál egy izgalmas világot, abban egy elképesztő kalandot, akkor elkap a hév, és csak úgy zúdítod a hőseidre a titkokat, feladatokat, fordulatokat. Adja magát a sztori. Nos, ekkor nehéz a megállás: mi a hőseim problémája, lelki szinten mivel küzdenek?
Tedd fel magadnak azt a kérdést: ha lehántanám a fantasyt a történetről, a varázslatot, a királyságot, a jóslatot, akkor mi maradna? Érdekes lenne a sztorim ezek nélkül is? Na és ha még a küldetést is lehámozom? Akkor mi marad?
Az igazi lényeg ugyanis ez. Ha minden kétséget kizáróan tudod, és azonnal rávágod a választ, akkor jó a történelmi fantasyd, függetlenül attól, hogy milyen korban játszódik:
- az igaz barátságról szól,
- arról, hogy egyetlen nemes ügyért sem áldoznánk fel magunkat,
- az anyai szeretet erejéről,
- arról, hogy mennyire mélyen gyökerezik bennünk az elfogadás iránti igény,
- a féltékenység romboló erejéről, és így tovább.
Legyen meg az az egyetlen, nagyon mély, univerzális probléma, ami az olvasódnak, a célközönségednek megvan. Egy olyan probléma, amitől szenved, ami foglalkoztatja a regényben, amit majd megold, aminek kapcsán a jelleme fejlődik, mert új tapasztalatokra tesz szert, új felismerésekkel gazdagodik.
Ha még csak most tervezed a regényedet, legyen ez a kiindulópont!
Mi a célközönségem lelki problémája?
Ha ifjúsági fantasyt írsz, akkor a beilleszkedés, az igaz barátság, a bizalom, a szerelem, a szülőkkel, feljebbvalókkal lévő konfliktusok, a csonka- vagy mozaikcsalád jó problémák.
A harmincasoknak az érvényesülés, az egyensúly, a megbízható partner megtalálása, megtartása fontos probléma. A negyvenes olvasóközönségnél sikeres téma lehet a növekedő gyermekkel való konfliktus, hogy eleget értem-e el az életben, hogy most utoljára van lehetőségem bizonyos dolgokra – és így tovább.
A célközönségednek ezer és egy problémája van – ha jól rátapintasz egyre, és erre ütős sztorit húzol fel a fentiek szerint, nyert ügyed van! Ha a sztoriötletedben megtalálod ezt a fontos problémát, van mire építkezned.
Nálad mi ez a probléma?
Gyere regényíró tanfolyamra! Három nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!
Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!