Néhány hete megmutattam, hogyan írom a regényemet, milyen módszertannal állítottam össze a vázlatot, a kéziratot, hogyan dagad a történet. Most a legújabb szakkönyvem születését is elmesélem, hogy a magad kedvére alakíthasd ezt a könyvírási módszertant. Különösen akkor lesz hasznos, ha nem szeretnéd halogatni, ha minél hamarabb szeretnéd a szakkönyvedet boltban látni!
Ha tehát szakmai, üzleti vagy ismeretterjesztő könyvet írsz, akkor az alábbi lépéseket és ehhez kapcsolódó tanácsokat adom.
1) Kell egy jó váz!
Évek óta dédelgetem a tervet, hogy megírom a szakmai könyvírás átfogó módszertanát. 2022 augusztusában éreztem úgy, hogy ez a feladat tovább nem halogatható. A tettek embere vagyok, neki is kezdtem. Létezett már korábbról egy dokumentum, amiben szerepeltek a szakmai könyvírással kapcsolatos cikkeim és blogposztjaim. Ebből indultam ki, ebben a fájlban találtam ki a kiinduló struktúrát.
A vázhoz azt gondoltam végig, hogy a szakkönyvet író ügyfeleim milyen folyamaton mennek át, miben kérik a segítségemet. Hogyan írnak szakkönyvet? Hogyan adják ki a szakkönyvet? Mi okoz nekik nehézséget, milyen kérdéseik vannak, miben kérnek a leginkább segítséget? A tervezés, a könyvírás, a könyvkiadás és a „mi lesz ezután” lett a négy sarokkövem, kiegészítve azzal, amit nem az ügyfelek tartanak fontosnak, hanem én tudom róla, hogy az: a fogalmazás.
A szakkönyvírást elkezdtem az első fejezettel, és ahogy időm volt rá, írtam tovább. Azt terveztem, hogy a karácsonyi szünetben (a KNW iroda december közepén mindig bezár) fogom befejezni.
2) Tervezd meg az írás határidőit!
Mivel előrelátó, tervező alkat vagyok, felvettem a kapcsolatot a legutóbbi könyvemet elkészítő nyomdával, az Innovarianttal. Márciusra terveztem a nyomtatást, ám jött a hidegzuhany: januárban az energiaárak emelkedése miatt kb. 30% áremelkedés várható.
Ki kellene adnod a könyvedet még idén – jött a tanács.
Újratervezés. Ott voltam szeptember végén, 10.000 megírt szóval, és 40.000 szót terveztem. Úgy éreztem, nem lehetetlen a küldetés, hogy egy hónap alatt elkészüljön a szakkönyv első változata. Az alábbi módszertant és határidőket találtam ki:
– Októberben megírom a szakkönyvet.
– November első két hetében elolvassák a próbaolvasók.
– Én néhány nap alatt kijavítom.
– November végéig megszerkeszti a szerkesztő.
– December első hetében, nagy hajsza lesz ugyan, de kijavítja a korrektor.
– December 20-ig a tördelő végez vele, két hete lesz rá.
– Ha december 20-án, a nyomdazárás napján leadom, akkor még az idei áron nyomtatják nekem, amint januárban bekapcsolják a nyomdagépeket.
(Megjegyzem, a szerkesztés, korrektúra, tördelés tervezésében számolhattam azzal, hogy nekem nem kell keresgetnem ezeket a szakembereket, hisz nekem dolgoznak, és nekem megteszik azt a szívességet, hogy rekordgyorsasággal dolgoznak. Te számolj ezekre az átfutásokra lényegesen hosszabb időt!)
3) Az írás legyen a prioritás!
Egy hónapom volt rá tehát, hogy elkészüljön a szakkönyv teljes kézirata. Ez nem sok – hiszen dolgoztam mellette. Elvileg az őszi szünetre szabadságot vettem ki, de végül ezzel nem nyertem időt. Tudod, ember tervez, Isten végez. Az egyik gyermekemmel baleset történt, így háromnaponta járkáltunk kórházba – és azzal is tisztában vagy, mennyire lehet dolgozni egy begipszelt gyerkőc mellől.
A hátrányok tudatában úgy döntöttem tehát, extra hatékony leszek. Eldöntöttem, mi lesz prioritás a szakkönyvírás érdekében és mi nem. Például blogposztot nem írtam ebben az időszakban, a konzultációk számát leszorítottam, a postaládámat enyhén néztem, sürgős munkát nem vállaltam. Minden kieső percben írtam. Megvolt a napi rutinom, beosztottam, mikor dolgozom ügyfél kéziratával, mi az a minimum idő, amit az egyeztetésekre és a beérkező levelekre ki kell szorítanom, és írtam. Ha befejeztem egy kézirat olvasását, a sajátomat vettem elő és írtam. Ha a lefekvésre kitűzött éjféli időpontig maradt öt perc, akkor is írtam.
Ezt könnyű volt megtennem, mert fejben végig benne voltam a könyvemben, akármivel is foglalkoztam mellette. Éjjel-nappal azon járt az eszem, mit írjak még le és hogyan, mely tartalmat húzzam át hová máshová. Csak arra koncentráltam, kiadjam magamból, ami bennem van, és a kézirat optimális helyére kerüljön az adott információ.
4) A lehető legjobb kéziratot add át próbaolvasásra!
Szorított a határidő, de átnéztem a teljes anyagot, mielőtt odaadom a próbaolvasóknak (annak a kb. tíz ügyfélnek, aki vállalta, hogy két héten belül elolvassa és visszajelzi a véleményét). Ennek egyrészt az volt az oka, hogy a szakkönyvet pontosan egyfajta olvasónak írtam, és szerettem volna kiegészíteni a többi fajta olvasó számára is. Másrészt látni akartam, tényleg összeáll-e az anyag, logikusan írtam le a lépéseket, a tudnivalót. Ekkor történt meg az, hogy a fő fejezeteken belül rendszereztem a tartalmat, áthelyeztem és összevontam alpontokat.
Mivel szorított az idő, a megfogalmazással, bevallom, kevesebbet foglalkoztam, mint a struktúrával. A szakkönyv szövegének kb. az első felét néztem át szerkesztői szemmel – a második felére nem jutott idő. Fontosabb volt, hogy a próbaolvasók megkapják időben.
5) Hallgass a próbaolvasóidra!
A szakkönyv kéziratát megbeszéltem a próbaolvasóimmal, egyenként vagy párban, telefonon vagy személyesen. Kettejükkel nem jött csak össze a szóbeli egyeztetés. A visszajelzéseiket figyelembe vettem, minden bővítésre vonatkozó tanácsot megfogadtam, és ahol nem egyeztek a vélemények, ott visszakérdeztem. A törlésnél, szűkítésnél szintén – és ahol egyvalaki törlést javasolt, ott minden esetben a kontravélemény az volt, isten ments, ne töröljek, így nem került ki semmi a szakkönyv kéziratából, csak hosszabb lett. (A próbaolvasásról természetesen sokat írtam magában a könyvben!)
Az így elkészült szakkönyv 65.000 szó lett, kb. 10%-kal lett hosszabb, mint amit átadtam a próbaolvasóknak. Igen, jól olvasod: az első, nyers változatot 40 ezer szavasra terveztem, mégis 60 ezer lett.
Következhetett a kiadás: a szakkönyv szerkesztőnek történő küldése, a borítótervezés, a nyomda intézése. Ezekről is mesélek hamarosan külön cikkben, mert izgalmas folyamat volt. Akasztották a hóhért, amikor a szerkesztett szövegemet visszakaptam. Kíváncsian vártam, milyen borító kerül az új könyvemre. És a nyomdai ügyintézés is tartogatott meglepetéseket!
Ha még nem szerezted be a könyvemet, tedd meg most! A Librin „Vállalkozás” kategóriában #1 listavezető lett egy héttel azután, hogy kikerült a boltokba (824 könyv közül), és az átfogó „Pénz, gazdaság, üzleti élet” kategóriában 5200 könyv között lett #15 a népszerűségi listán!
Gyere regényíró tanfolyamra! Három nap alatt rengeteg írástechnikai és dramaturgiai ötletet, ihletet és motivációt kapsz, kattints ide!
Ha a kéziratodra szeretnél véleményt vagy szerkesztést kérni, ezen az oldalon találsz több infót.
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!