Fontos közlemény!
Nincsen személyes tapasztalatom a Colorcom kiadóval, így nem tudom őket sem ajánlani, sem velük kapcsolatban véleményt nyilvánítani. Ha kérdésed van, vedd fel velük a kapcsolatot és kérdezd őket közvetlenül, illetve keress meg Colorcomos szerzőket és kérdezd meg őket a tapasztalataikról. A kapott szerződéstervezetet mindenképpen alaposan tekintsd át, jogász segítségével, mint ahogy MINDEN MÁS szerződéssel tennéd!
2017. március 17.
Kiegészítés
A Colorcom indulásakor ingyen szerkesztést is adott a szerzőknek, de ez ma már nincs így. Fontos tehát, hogy szerkesztett kéziratot adj le a kiadónak, ha velük szeretnél dolgozni!
2018. február 19.
Az eredeti cikk a Colorcom kiadóról, 2016. december 16.:
***
Nemrég hívták fel a figyelmemet egy olyan magánkiadóra, ahová az író beviszi a kéziratot, és ők ingyen terveznek neki borítót, majd kiadják – egy feltételük van: hogy bizonyos eladott példányszámig nem fizetnek jutalékot.
Két Colorcomos szerzőt kérdeztem meg a modellről, Tóth Zsuzsannát, aki autista fiának neveléséről írt könyvet, valamint Papp Ádám költőt, aki egyben a kiadó munkatársa is, ő tartja a kapcsolatot a szerzőkkel.
Hogyan találtad a kiadót?
Zsuzsa: A kiadót egy szintén ő általuk kiadott könyv kapcsán találtam meg. Érdekelt ez a könyv, megkerestem az íróját és vettem tőle egy példányt. Ennek a könyvnek a szerkesztőjével is találkoztam és a beszélgetésünk eredményeként a kéziratban létező könyvemnek is ő lett a szerkesztője.
Ádám: Nyáron keresgéltem kiadókat, mert szerettem volna kiadatni első verseskötetemet, aztán véletlenül megleltem a Colorcomot, ahol azóta már megjelent a kötetem ‘Félhomályok füstjében’ címen.
Mi a kiadói modell lényege? A Colorcom akkor hagyományos könyvkiadó, vagy mégsem?
Zsuzsa: A modell lényege, hogyha van egy jó kéziratod, beküldöd és ha publikálásra alkalmas, akkor megjelentetik. A Colorcom nem hagyományos kiadó, mert akár kis példányszámban is megjelenhet a mű, a kiadó mindenben támogatja a szerzőt.
Ádám: A kiadónál nincs bírálat. Bármilyen művet kiadunk, ami nem ütközik törvényi, vagy morális
akadályba. Természetesen azokat a kéziratokat, amelyek minősíthetetlenek – nem értelmezhetőek semmiféle módon – visszautasítjuk. A kiadónál a „könyvkiadás mindenkinek” elv valósul meg. A könyvvel kapcsolatos marketing, hirdetés
nagyrészt a szerzők feladata. Bővítheti így a körét, magához tudja vonzani azokat,
akiket érdekel a könyve, akik megvásárolják, akik követik őt mindenféle közösségi portálon például.
Mennyit fizet a szerző a könyvkiadásért?
Ádám: Semmit, a kiadás tényleg teljesen ingyenes.
Zsuzsa: A könyvkiadás költségeit a kiadó megelőlegezi, a szerzőnek nem kell belefektetnie a pénzét.
Hány példány eladása után jár jutalék a szerzőnek?
Zsuzsa: Van egy úgynevezett nullpont, ami minden műnél más és más darabszámot jelent. A nullpont eléréséig nem kap a szerző jutalékot, mert ebből a bevételből fedezi a kiadó a nyomdai költséget, a tördelőt, tervezőt. Szóval ez a bevétel a kiadó költségeire kell.
Ádám: Van egy bizonyos példányszám – ezt hívjuk mi nullpontnak –, ameddig nem kap semmit a szerző. Ez a bevétel fedezi a könyv tördelését és persze az első példányok gyártását. A nullpont könyvenként változik, általában 40-60 példány körül van.
Hol lehet megvásárolni a könyveket?
Zsuzsa: A könyveket a nullpontig a kiadóban lehet megvásárolni. A nullpont elérése után pedig kedvezményes áron szerzői példányokat vásárolhat a szerző és ő is árusíthatja.
Ádám: A könyvek webáruházban vásárolhatóak meg és futár szállítja ki őket a vevőnek.
E-könyvet is készítenek, terjesztenek a kéziratból?
Zsuzsa: E-könyvet nem készítenek és nem terjesztenek.
Krisz megjegyzése: A kiadó ellene van az e-könyveknek, ha a Colorcommal szerződsz, akkor te magad sem árulhatod a könyvet e-könyvként.
Hogyan történik a borítótervezés? Van a szerzőnek beleszólása?
Zsuzsa: A kiadótól lehet kérni borítótervezést is, de maga a szerző is megcsinálhatja a borítót, vagy pedig felkérheti ismerősét, hogy tervezze meg a borítót, hozhat képet, amit kér, hogy tegyenek a borítóra. Itt is nagy a szabadság, mindent lehet, a kiadó azon igyekszik, hogy amit a szerző kér, az legyen meg.
Ádám: A borítókat több grafikus tervezi, és a szerzőnek abszolút beleszólása van a folyamatba. Általában 2-3 javítási kör után kerül olyan állapotba a borító, hogy a szerzőnek is megfelel.
A könyv ára mitől függ?
Ádám: Elsősorban a terjedelmétől (vastagságától), másrészt attól, mennyi munka volt a tördeléssel, borítótervezéssel. Ha valaki pl. egy kész borító koncepciót hoz a művéhez, akkor ezen a ponton minimális a költség.
Elvárják a szerzőtől az értékesítést? Adnak marketingtanácsot?
Zsuzsa: Nem várják el az értékesítést a szerzőtől, de minden szerzőnek érdeke, hogy a könyvét vegyék, tehát minden szerző megtesz mindent, hogy ez működjön. Adnak marketingtanácsot is.
Ádám: Igen, a modell alapja az, hogy a szerző egyben a marketinges / saleses. A kiadó segít ebben és mi is foglalkozunk ezzel, de a munka nagy részét a szerzőnek kell elvégeznie ezen a téren.
Mennyire és mennyiben támogatják a szerzőket? Van például hírlevél, szerveznek könyvbemutatót?
Zsuzsa: A szerzők kérdésekkel bármikor fordulhatnak a kiadóhoz, vannak munkatársak, akik tanácsot adnak, segítenek. Facebookon van a kiadónak oldala, a szerzőknek külön csoport. Többször szerveznek „könyvmustrát”, ahol a szerzők bemutatkozhatnak, megmutathatják műveiket az érdeklődőknek.
Ádám: Hírlevél egyelőre nincs, az információcsere a Facebookon zajlik. Ugyanakkor vannak könyvbemutatók és szerzői estek. Ezek egy részét maguk az írók szervezik meg, hogy növeljék az ismertségüket és az eladásaikat.
A kiadói szerződés hány évre szól? Csak magyar nyelvű könyv jogairól szól?
Zsuzsa: A kiadói szerződés 2 évre szól. Első körben csak magyar nyelvű könyvről szól a szerződés, azonban a kiadó rugalmas és ha felmerül az igény idegen nyelvű megjelenésre, akkor készek abban is segítséget nyújtani.
A kézirat leadásának napjától számítva mennyi időbe telt, mire meglett a könyved?
Zsuzsa: A kézirat leadásától számított 1 hónapon belül kész lett a könyv.
Ádám: Körülbelül egy hónap, mire kézbe veheti a könyvét egy átlagos szerző. Ha hosszú, bonyolult a kézirat, tovább tarthat, ha rövid a mű és nincs sok javítani való, akár két-három hét alatt is lejátszódhat egy kiadási folyamat.
Krisz megjegyzése (2018. február): A mostanában szerződött szerzők szerint 3-4 hónapba telik, mire megjelenik a könyv.
Mivel foglalkozik egy szerzőmenedzser?
Ádám: A szerzőkkel való kapcsolattartás a feladata, összegyűjteni és rendszerezni az információt, egyeztetni a kiadó és az írók között, valamint feladata közé tartozik a felolvasóestek szervezése, ha a szerző ilyen segítséget óhajt, valamint a kiadót képviselni ezen rendezvényeken.
Hogyan jött ez a felkérés?
Ádám: Munkahelyet készültem váltani és az elődöm – ebben a pozícióban – felkeresett. Megkérdezte, hogy nem e lenne kedvem, én pedig „igen”-t mondtam.
Kiknek ajánlod a Colorcomot?
Zsuzsa: A Colorcomot mindenkinek ajánlom, aki írt már az asztalfióknak valamit, vagy csak most tervezi, hogy írna, mert van mondanivalója. A kész kéziratot bátran küldje el, van erre munkatárs a kiadóban, aki a kéziratok befogadásával foglalkozik. Ha publikálásra alkalmas, akkor meg fog jelenni. Nagy öröm, amikor az ember a kezében tartja a saját könyvét.
Ádám: Bárkinek, aki szeretné kiadatni a műveit, azoknak, akik eddig csak olyan kiadókat találtak, akik fizetés ellenében óhajtottak foglalkozni a műveikkel, elképzeléseikkel. Itt megvalósulhat az, amiket ezek a szerzők szeretnének. Abszolút tudunk alkalmazkodni minden kéréshez, elképzeléshez.
Összehasonlítás (Publio, ill. UGK)
A Colorcom tehát olyan, mint az Underground Kiadó, csak itt teljesen ingyenes a kiadás. Az Underground előnye, hogy van belvárosi boltjuk, illetve hogy tervezik az e-könyv értékesítés bevezetését.
A Colorcom a Publióval összehasonlítva is nyertes, ha a kiadás áráról beszélünk, viszont a Publio e-könyv terjesztésével is foglalkozik.
A Colorcomnál egyáltalán nincsen lehetőség e-könyvkiadásra, tehát magad sem oldhatod meg.
A teljes magánkiadással szemben a Colorcom előnye, hogy csak a szerkesztést kell máshol, máshogy megoldanod. Hátrány, hogy csak egyetlen online felületen vásárolható meg a nyomtatott könyved. (Ha szeretnéd inkább e-könyvben látni, tudd, hogy a magánkiadás nem kerül semmibe, a kéziratot kiadhatod te magad a Könyvkiadók kíméljenek! útmutatása alapján.)
Ha véleményed van a Colorcomról, vagy kérdeznél, kommentben tedd meg!
Ha még nem iratkoztál fel a hírlevelemre, kattints ide, hogy megkaphasd a legfrissebb híreket, értesülj az új blogcikkekről!
2 hozzászólás “Új magánkiadó a porondon: Colorcom”
Végigolvastam a fentieket, de valami nem világos. „A könyveket a nullpontig a kiadóban lehet megvásárolni” Ez azt jelenti, hogy sehol máshol? Tehát online webáruházakban sem? A POD nem működik addig, amíg el nem éri a könyv a „nullpontot”? De ha nincs kint az online felületeken, akkor mégis, hogy legyen eladás belőle? A kiadónak van saját könyvesboltja? Vagy csak online felülete?
Nekem eddig 2 romantikus sorozatom (7 év után, Függőségben) jelent meg magánkiadásban és az e-könyves vonalon nagyon sikeresek, csak épp a könyvesboltok polcain nem vagyok jelen a regényeimmel. Most a 3. könyvemnek keresek kiadási lehetőséget. De ha jól értem erre a problémára a Colorcom sem jelentene megoldást. 🙂
Igen, csak és kizárólag az ő online felületükön. Tehát pontosan olyan, mintha te a weboldaladról árulnád. Gondolom, egyben kinyomnak 40 darabot (vagy amennyi a nullpont), és ha ez elfogy / te fizeted, akkor lehet többet is nyomni és kivinni más boltokba is. De ha már van rá pénzed, akkor a Colorcom meg bárki nélkül is fordulhatsz nyomdához és viheted a könyveket a boltokba.
Szerintem tegyél bele inkább némi pénzt a borító-szerkesztő-nyomda kombóba, és intézd magad a terjesztést.
Ha a nem ingyenes részekből fogyott több ezer, akkor hagyományos kiadó is lehet, hogy mögé áll, azt is érdemes megkérdezni.